PromZ.be 03-2019

D e cijfers laten aan duidelijkheid weinig te wensen over: fietsen (eventueel elektrisch ondersteund) zit in de lift. In ons land neemt 11,1% van de inwoners de fiets voor woon-werkverplaatsingen (cijfers van de ‘fede- rale diagnostiek woon-werkverkeer 2017-2018’). In Brussel en Wallonië ligt dat percentage lager (4,4% respectievelijk 1,6%), in Vlaanderen een stuk hoger: 17%. De auto is voor 65% het belangrijkste vervoersmiddel in het woon-werkverkeer. Maar de wagen verliest licht aan populariteit: in de periode 2005 - 2017 daalde het autogebruik met 2,7%. Het openbaar vervoer (metro, tram en bus) steeg in die periode met 14,9%. De fiets kende een opmerkelijke vooruitgang in die tijdspanne: 42,8%! De opstel- lers van het rapport voegden er aan toe dat het ging om “...het hoofdvervoermiddel dat het meest gebruikt wordt tijdens het jaar. Deze cijfers houden geen rekening met het occasioneel fietsen (bv. enkel tijdens de zomermaanden). Dit maakt dat er in de praktijk mogelijk nog meer gefietst wordt dan de cijfers laten vermoeden.” Verzekeringsmaatschappij Ethias kwam in 2018 met resultaten naar buiten van een onderzoek naar de Belgen en hun fiets(en). 79% van de Belgische gezinnen bezit minstens één fiets. Gemid- deld zijn er in een Belgisch gezin 2,4 fietsen. Dat houdt in dat er meer dan 10 miljoen fietsen in ons land bij de mensen thuis staan. Er worden op jaarbasis bijna 500.000 nieuwe fietsen verkocht en iets minder dan de helft ervan heeft elektrisch ondersteuning. P oPulaIr ‘Fiets!’, een onderdeel van de Colruyt Groep, liet marktonderzoeks- bureau Day One een enquête doen bij 2.000 Vlamingen over hun houding tegenover de fiets en hun koopintenties. Daaruit bleek dat 54% vooral de auto nam en 27% de fiets. 27% van de ondervraag- den zit dagelijks op de fiets en 28% een keer of meerdere keren per week. Als de fiets voor woon-werkverkeer gebruikt wordt, is de afstand (enkele rit) in 75% van de gevallen minder dan 10 kilome- ter. Maar de fiets met elektrische ondersteuning zorgt ervoor dat er langere afstanden gereden worden. Momenteel gebruikt 32% van de Vlamingen een e-bike voor de rit naar en van het werk. 58% zegt bij een nieuwe aankoop voor een elektrische fiets te kiezen. Michel Verhaeren, CEO van FIETS!, zegt dat “ ...met een elektrische fiets de beleving en de motivatie om te bewegen veel groter is. Mensen kunnen met een e-bike veel grotere afstanden afleggen met minder inspanning. (...) De tijd dat de fiets enkel van stal werd gehaald om er op zondag eens mee rond te toeren of naar de bakker te rijden is voorbij. Het is een volwaardig ‘groen’ vervoermiddel.” n Ieuwe ‘ voortbewegIngstoestellen ’ Dan is er ook de opkomst van de bakfietsen in steden als Brus- sel, Antwerpen, Gent en Leuven. Ouders vervoeren hun kinderen tegenwoordig meer en meer met dergelijke fietsen. Bedrijven zetten bakfietsen ook in om hun spullen af te leveren in de verkeersluwe zones van de steden. Intussen neemt in de steden het aantal elektrische steps toe. Niet alleen de deelsteps die gebruikt worden voor kleine afstanden in de stadscentra (de gemiddelde afstand die met deelsteps wordt afgelegd is 2 kilometer), maar ook de ‘eigen steps’. In Brussel groeit de verkoop van dergelijke steps snel en worden ze een normaal onderdeel in het straatbeeld. Mobiliteit Promo voor tweewielers Steeds meer mensen nemen - zeker voor korte afstanden - voor het woon-werkverkeer de fiets, al dan niet elektrisch ondersteund. Ook andere alternatieven (zoals de elektrische step) zijn populair. Dat biedt ook kansen voor ‘inhakende’ product media. Bedrijven kunnen met fiets-relatiegeschenken mee op de trend springen 12

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5