PromZ.be 03-2019

M obIlIteIt M erk ondersteunen De cijfers maken duidelijk dat bedrijven gebruik kunnen maken van de populariteit van de fiets om hun merk extra te ondersteunen. Niet alleen door reclame op de fiets te plaatsen, maar ook door promotionele producten te bieden, zowel voor de fiets als voor de berijder. Veel adviseurs/distributeurs spelen daarop in en zet- ten zelfs thematische pagina’s op hun website. Tik ‘fiets’ in en je krijgt al een reeks producten. Idem als je dat intikt op PromZ.be/ productZFinder. Pasco Gifts heeft op de site een rubriek transport (‘truck-auto-moto- fiets’) en stelt dat “...de sensatie van rijden nog beter wordt met praktische relatiegeschenken en super handige promo-artikelen voor wagen, bromfiets én bestuurder. Van kleding tot zadelhoezen over bandenspanningsmeters... je vindt hier alles voor de fiets- en de transportsector.” Voor de fietsers heeft men onder meer vei- ligheidshesjes, reflecterende strips die over de spaken geschoven worden en bike repair kits. Mondial Gifts stipt aan dat bedrijven met ‘fiets-relatiegeschenken mee op de trend kunnen springen’ en heeft ook een resem aan producten (van fietsbellen, via zadel- overtrekken en fietstassen tot reflecterende kleding). Eurogifts besteedt op zijn website ruim aandacht aan producten voor en rond fietsen: “Heeft u al gedacht aan een relatiegeschenk voor op de fiets? In de zomer is de fiets hét vervoermiddel bij uitstek. Naar het werk, naar de sportclub of gewoon als ontspan- ning: zodra het weer het toelaat, springen we maar al te graag op ons stalen ros. Praktische fietsaccessoires zoals zadelhoesjes, fietstassen en drinkflessen zijn dan een must.” Ook bij Eurogifts staan veiligheidsproducten en praktische fietsproducten voorop. w IeleruItrustIng Bij Magnus Business Gifts horen we dat er (meer) vraag vanuit de markt is naar promotionele artikelen rond mobiliteit “... gaande van eenvoudige veiligheidsvestjes tot houder voor je mobiele tele- foon op de fiets, waar een leuke app mee verbonden is,” zoals Ann Magnus stelt. Patrick Notteboom (Maximum Image) stipt aan dat er ook kansen zijn voor het leveren van wieler/fietskledij. Niet alleen de vrije- tijdsrijders, maar ook de woon-werkrijders hullen zich in een dergelijke uitmonstering. Wielerkledij zorgt ook voor uitstraling en teamgevoel, zegt hij. “De markt stelt duidelijk de vraag en wij van onze kant prospecteren maar zien in eerste instantie brood bij onze key-accounts,” aldus Notteboom. “Een voorbeeld is Volvo Gent. Dat stelt elektrische fietsen ter beschikking van het personeel en wij hebben bij onze klant hierop ingespeeld door wielerkledij voor te stellen. Deze is aangekocht en Volvo biedt die nu aan... Dezelfde interesse merken we bij andere klanten die de visibiliteit naar waarde weten te schatten in de maanden april tot en met oktober, wanneer er druk gefietst wordt zowel in de vrije tijd als van en naar de werkplek.” Ten slotte: zijn elektrische steps en de nieuwe voortbewegings- toestellen ook interessant als prijs bij promotionele wedstrijden? “Elektrische fietsen en e-steps zijn gegeerde producten als prijs of in een spaaractie. De accessoires volgen dan gewoon,” weet Not- tenboom. En Ann Magnus beaamt dat ook, maar zet er wel een kanttekening bij: “We zien dat nu nog niet echt omdat veel acties bij wedstrijden een hele tijd op voorhand al gepland zijn. Ik zie het wel als een topper vanaf het najaar.” e n b ref Vélo. De plus en plus de gens empruntent le vélo – à assistance électrique ou non - pour effectuer les tra- jets domicile-travail, surtout pour les faibles distances. D’autres alternatives (comme la trottinette électrique par exemple) gagnent en popularité. Ce qui présente des opportunités pour les product media en lien avec ces modes de déplacement. Thématique. De nombreux conseillers/distributeurs emboîtent le pas à la tendance et postent même des pages thématiques sur leur site web. Tapez « vélo » et vous obtiendrez toute une série de produits. Il en va de même si vous renseignez ce terme sur PromZ.be/productZFinder. Prix. Les trottinettes électriques et nouveaux moyens de locomotion s’avèrent intéressants également comme prix à offrir lors de concours promotionnels. Les distributeurs décèlent des opportunités à ce niveau pour l’automne prochain. Tweewielers in cijfers stadsfiets penetratie 71% mountainbike penetratie 19% koersfiets penetratie 14% e-bike penetratie 12% nieuwe transportmiddelen penetratie 7% bron Ethias 2018 14

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5