PromZ.be 03-2019

G aat België Nederland achterna als het gaat om geschenkpakketten voor het personeel in de einde- jaarsperiode? In Nederland is het kerstpakket voor het personeel van bedrijven zo goed als een verworven recht. Het is een industrie op zich met specialisten en met beurzen. Het kerstpakket in Nederland gaat terug naar het begin van de negentiende eeuw, zo leren we op de website van de gespecialiseerde vakbeurs GéPéBé. “In sommige streken was het bij de boerenbevolking de gewoonte om mensen, die langs de deur kwamen bij de boer en zijn gezin om hen een zalig Kerst- feest te wensen, eten en drinken aan te bieden. Ook de knechten en de meiden kregen dan bijvoorbeeld warme chocolademelk of brood, gebakken met rozijnen en amandelspijs. Het personeel dat bij het boerengezin inwoonde, mocht op Tweede Kerstdag naar huis om het kerstfeest met hun eigen familie te vieren. Niet alleen hadden zij dan even vrij van het werken op het land, ook kregen ze een mand mee met allerlei lekkere en nuttige zaken voor de gehele familie thuis. Dat maakte het samenzijn met Kerstmis extra feestelijk en werd ook gezien als een blijk van waardering voor het verrichte werk. Uit dit gebruik is de traditie ontstaan, zoals we die heden ten dage kennen; de werkgever geeft zijn medewerkers een geschenkpakket om het kerstfeest voor het hele gezin extra feestelijk te maken.” g roeI In Nederland is het kerstpakket onverminderd populair. Sterker: er is sinds enkele jaren weer een groei. PromZ Magazine (het zus- terblad van PromZ.be in Nederland) signaleerde een stijging van het percentage bedrijven dat een kerstpakket aan het personeel geeft. “In 2015 was dat 53%, in 2016 61% en in 2017 was dit 66%. De groei heeft ongetwijfeld te maken met het einde van de economische crisis. Misschien begint nu ook het tekort aan personeel een rol te spelen: er zijn momenteel veel vacatures en werkgevers doen er niet alleen alles aan om nieuw personeel te werven, ze besteden ook steeds meer aandacht aan het binden van de huidige personeelsleden.” Afgaande op de reacties van enkele distributeurs op de vraag van PromZ.be naar het inzetten van geschenkpakketten in de eindejaars- periode zien sommige ook in ons land een groei van de vraag naar dergelijke pakketten. Maar er zijn wel verschillen tussen Nederland en België. Ann Magnus van Magnus Business Gifts stelt dat “...er de voorbije jaren al wat werd gestoeid met de Nederlandse vorm van een kerstpakket maar meer en meer bedrijven leggen liever hun eigenheid in het geschenk dat ze geven.” Dominique Vandenabeele, Fenix Promotions, heeft niet direct de indruk dat er een toename is van aanvragen, maar stelt wel vast dat “...de klanten die in het verleden reeds verschillende artike- len aankochten dit blijven bestellen.” Ook Alexander Schroër van L’Exsellent (al meer dan 20 jaar actief in geschenkpakketten) ziet elk jaar weer klanten terug komen. Ook ziet hij nieuwe klanten komen. v oor Iedereen wat Waarom kiezen bedrijven hier voor geschenkpakketten voor het personeel en ook voor klanten? Er zijn verschilende redenen aan te geven. Een belangrijke is dat er meerdere geschenken in zit- ten. Dominique Vandenabeele wijst er op dat door verschillende artikelen aan te bieden er altijd wel iets tussen zal zitten dat de ontvangers aanspreekt. Bovendien zorgen meerdere artikelen voor Eindejaar en geschenkpakketten Trend naar luxe uitstraling Bij onze noorderburen is een kerstpakket tijdens de eindejaarsperiode als het ware een verworven recht. Zijn dergelijke geschenkpakketten ook in ons land beschikbaar? En is er sprake van een pakket ‘à la Belge’? 24

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5