PromZ.be 03-2019

meer visibiliteit. Ann Magnus zegt dat “...iedereen graag iets geeft waar meerdere mensen uit het gezin van kunnen genieten.” Ron van Beek (Igopromo) stipt aan dat de verbeterde economische situ- atie meer bedrijven ertoe aanzet weer kerstgeschenken te geven. Daarnaast wijst hij op de tanende populariteit van online cadeau- keuzesystemen. “Daar is de nieuwigheid wel van af. Bijna iedereen bestelt heel regelmatig artikelen online. Was zo’n 15 jaar geleden bij de opkomst ervan bestellen via internet nog iets bijzonders, nu is het voor veel mensen business as usual geworden.” Alexander Schroër haalt aan dat “...cadeaukaarten de afgelopen jaren steeds gezien werden als een bedreiging voor de Kerstpakketten maar daar stap- pen veel bedrijven al vanaf wegens onpersoonlijk. Ook werden deze kaarten bijna nooit opgebruikt, dus zien ze dit als een soort verlies.” l uxe Er wordt ook zorg besteed aan de inhoud van de pakketten. Alexan- der Schroër (L’Exsellent): “De pakketten hebben een steeds luxere uitstraling. De ‘vreetpakketten’ zoals ze die in Nederland kennen, worden hier bijna niet verkocht,” aldus Schroër. Dominique Van- denabeele zegt in dat verband: “In tegenstelling tot Nederland waar vooral voedingswaren in de manden worden gestopt, heb ik vooral klanten waar praktische werkgerelateerde artikelen worden gecombineerd (bijvoorbeeld werkkledij, balpen, …). L’Exsellent levert ook pakketten met A-merken. Dat blijkt voor ons land van belang te zijn. Magnus Business Gifts werkt vooral met merken voor de ‘blijvende artikelen’ en met kwalitatieve voedings- waren. “Een Belg is nu eenmaal een merkenadept, wat in Nederland absoluut niet speelt.” t heMa ’ s En thema’s zijn belangrijk. Ron van Beek (Igopromo): “Een kerst- pakket wordt bijna altijd gebouwd rondom een bepaald thema. Het is altijd mooi een goed samenhangend pakket te geven, anders wordt het al snel heel erg rommelig. Klanten kiezen vaak ook wel een thema dat een beetje bij het bedrijf past.” Ann Magnus zegt in dat verband dat men vooral werkt met themapakketten op maat van de klant. “We hebben voor de late beslissers al een aantal standaardpakketten klaar maar de meeste van onze klanten kiezen een pakket dat geheel op maat volgens hun budget, hun doelgroep en hun verhaal is uitgewerkt. We leveren deze zelfs netjes en bref Popularité. Aux Pays-Bas, la popularité du colis de Noël ne se dément pas. En Belgique aussi, on constate une hausse de la demande de colis de ce type. Plusieurs cadeaux. Pourquoi les entreprises optent-elles pour des colis-cadeaux à offrir à leur personnel et à leurs clients ? Parce qu’ils renferment plusieurs cadeaux et que, dès lors, il y a toujours un présent qui plaît au bénéficiaire. Luxe. Les colis-cadeaux se distinguent par leur aspect sans cesse plus luxueux. Il est important aussi de prévoir des marques A dans les colis. uit opgesplitst per vestiging of zelfs rechtstreeks naar de eindklant met een gepersonaliseerde kerstkaart. In marketing is het key om zo persoonlijk mogelijk te gaan aanbieden.” Patrick Notteboom (Maximum Image) ziet bij klanten ook twijfel over de klassieke geschenkpakketten: “Soms merkt men op dat een kerstpakket met eten en drinken te weinig gepersonaliseerd is of ‘geen lang leven heeft’. Men twijfelt ook wel eens aan de kwaliteit van de etenswaren en ‘gadgets’… Ik stel vast dat de meeste van onze klanten eerder opteren voor ‘iets dat met het bedrijf of de acti- viteiten te maken heeft’ en dat in die zin ook gepersonaliseerd is.” l ogo Ten slotte: wat zijn de budgetten? Houden de bedrijven zich aan de wettelijk vastgestelde bedragen? Volgens Alexander Schroër verschillen de prijzen enorm. “Het kan gaan van 10 à 15 euro tot 120 à 140 euro per pakket.” En wordt er gewerkt met onuitwisbare logo’s om zo de pakketten onder promotionele kosten in te kunnen brengen? De pakketten zijn in principe voor het eigen personeel, maar kunnen ook aan klanten gegeven worden. De ervaring van Magnus Business Gifts is dat in beide gevallen de gevende bedrij- ven “...maximaal voor onuitwisbare logo’s wensen te gaan maar dan wel zo discreet mogelijk.” Ron van Beek (Igopromo) stelt dat zijn klanten soms kiezen voor een persoonlijke touch en een bedrukt artikel toevoegen. “Je moet het dan niet persé zien als een promotionele inspanning omdat het voor het eigen personeel is. Onze klanten willen dat het per- soneel met trots hun eigen bedrijf uitdragen. Indirect heb je dan ook een soort van promotionele waarde maar dat is niet altijd het directe doel.” Distributeurs zien in ons land een groei van de vraag naar geschenkpakketten in de eindejaarsperiode e Indejaar en gesChenkPakketten 26

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5