PromZ.be 03-2019

uit te delen en om de mensen zich te laten registreren. Daarvoor werkte Q8 samen met Field & Concept die de hosts en hostesses ook voorzag van speciale Q8-kledij. g efaseerde IntroduCtIe Q8 startte op 11 maart met de introductie van de kaart. Dat gebeurde gefaseerd tot in juni. “We hebben er steeds maar een aantal uitgerold,” stelt Filip Willems, “voor het geval er iets niet goed zou gaan. Er moest een koppeling met de kassa gemaakt worden. Er is namelijk ook een app waarmee je al je transacties kunt bekijken. Dat moest allemaal getest worden.” Die app is een wezenlijk onderdeel van Smiles. “Je kunt er Smiles mee sparen vanuit je auto zonder de barcode te scannen. Verder zit er in de app ook een station locator met alle stationsgegevens, en een overzicht van al je promo’s en al je transacties. Binnenkort kun je er ook mobiel mee betalen. Een significant deel van de Q8 smiles leden gebruikt reeds de app,” aldus Willems. v er - sMIlen Voordat men de eerste stations aanpaste, deed men een interne lancering van het nieuwe getrouwheidsprogramma. Q8 spreekt in dat kader over het ‘ver-smilen’: men wil een smile op het gezicht van de klant brengen. “Daarvoor deden we een feel good-pro- gramma. We hebben voor het eigen personeel een aantal sessies gedaan waarin we filmpjes toonden om het nieuwe programma uit te leggen. We willen het de uitbaters van de stations zo gemak- kelijk mogelijk maken.” De uitbaters kregen ook hun kaart en een grote pot met ‘Smiles-snoepjes’. Filip Willems: “Voor de uitbaters organiseerden we al in november vorig jaar een event.” Wat wil Q8 bereiken wat aantal kaarthouders betreft? “Onze ambitie is om de helft van onze klanten te leren kennen. We hebben twee miljoen klanten, van wie er sommigen heel loyaal zijn en sommigen maar af en toe komen. We zijn nog niet bij die 50%, maar we zijn op de goede weg. Er zijn al veel gebruikers. We willen de komende twee jaar het aantal mensen dat bij ons de Plus-punten-kaart gebruikte evenaren.” l oyalty e n b ref Smiles. La société pétrolière Q8 était jusqu’à il y a peu, l’un des partenaires les plus actifs du programme de fidélité points-plus de Delhaize. En raison toutefois d’un changement de stratégie chez points-plus/Delhaize en vertu duquel le système de fidélité est devenu unique pour Delhaize, Q8 a décidé de mettre sur pied son propre programme de fidélité baptisé Smiles. Instrument. Il est ressorti de contacts avec des clients et des non-clients qu’un programme de fidélité consti- tue un instrument important. Les clients viennent en effet chez Q8 pour ce programme, sont plus fidèles, se rendent plus souvent chez Q8 et achètent un plus grand volume de produits. Attirer les clients. Le défi pour Q8 a consisté à inciter les titulaires d’une carte points-plus à s’affilier au pro- gramme Smiles. Les adresses des titulaires de cartes qui collectaient également des points chez Q8 ont pu être utilisées une fois pour un mailing direct papier classique. Haal nu je kaart in de shop of download de Q8 smiles-app . Smile! Q8 smiles. Elke keer dat ietsje meer. KUW00044_pumptopper_launch_NL_02c.indd 4 29/11/18 13:47 ‘Merkleider’ Q8 heeft in ons land zo’n 540 verkoop- punten. Daarmee is Q8 zo goed als even groot als Total. Die twee maatschappijen zijn nummer één en twee in de markt. Als er dan de keuze is tussen meerdere merken in de omgeving, is een getrouw- heidsprogramma ook een voordeel. Filip Willems zegt dat Q8 ‘merkleider’ is en geen marktleider. Q8 heeft een enquête gedaan bij 1.500 consumenten en daaruit kwam naar voren dat het merk nummer 1 staat qua merkbekend- heid en qua consideratie. 52

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5