PromZ.be 03-2019

PromZ.be nr. 37 augustus/september 2019/août/septembre 2019 jaargang/année 10 driemaandelijks tijdschrift over promotionele producten en business gifts/magazine trimestrielle des produits promotionnels et cadeaux d’affaires een uitgave van/une publication de: Het Portaal Uitgevers BV ( www.hetportaal.com) in samenwerking met/en collaboration avec la BAPP (Belgian Association of Promotional Products, www.bapp.be ) verschijnt vier keer per jaar/paraît 4 fois par an: februari, mei, augustus, november/février, mai, août, novembre hoofdredacteur/rédacteur en chef: Ad van Poppel, Bierbeekstraat 14, 3001 Heverlee, T 016/23 95 24, e-mail: ad.vanpoppel@promz.be verantwoordelijke uitgever/éditeur responsable: John-Michael Swaab regie/régie: Het Portaal Uitgevers BV, Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer, Nederland, T 00 31 75/647 57 47. Contact: Meryem Lasance (meryem@hetportaal.com ), Arjan Woortman (Arjan.Woortman@hetportaal.com) , John-Michael Swaab (John.Swaab@hetportaal.com ), Pierre van den Ancker (pierre.vandenancker@hetportaal.com ) adreswijzigingen/changements d’adresse: traffic@hetportaal.com www.promz.be Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever Aucun extrait de cette publication ne peut pas être reproduit ni diffusé sous quelque forme que se soit, sans l’autorisation expresse, préalable, de l’éditeur. n ews VS-onderzoek bevestigt kracht product media Onderzoek uitgevoerd in opdracht van het Amerikaan- se PPAI (Promotional Product Association International) bevestigt de kracht van pro- motionele artikelen en business gifts als reclamemedium. 80% van de respondenten liet weten graag promotionele producten te ontvangen en 71%wil graag vaker promotionele producten krijgen. 73% geeft de voorkeur aan promotionele artikelen boven eender welke andere vorm van reclame. De PPAI concludeerde op basis van het onderzoek dat de consu- menten niet alleen promotionele producten willen hebben, maar dat ze ook ‘FOMO’ ervaren, ‘fear of missing out’ - de angst om iets te missen. 96% wil graag van tevoren weten wanneer bedrijven een promotioneel product aanbieden. Voor 61% mag dat via een e-mail meegedeeld worden. Men peilde ook naar hoe de respondenten promotionele producten ervaren. De kwaliteit van een promotioneel product wordt door 72% in verband gebracht met de reputatie van het gevende bedrijf. Opvallend is dat heel weinig consumenten dergelijke artikelen weggooien. 79% van de ondervraagden liet weten dat men zo’n product als men het niet meer gebruikt, aan een ander geeft, aan een charity shop doneert of verkoopt. Supremia: wijziging aan de top Sinds midden mei heeft bij Supremia (tot voor 1 april jl. Gemaco) bestuursvoorzitter Kobe Verdonck de taken van CEO van Koen Heyvaert overgenomen. Verdonck combi- neert de functies van voorzitter van de raad van bestuur en van CEO tot er een nieuwe CEO voor Supremia gevon- den is. Koen Heyvaert vervulde de afgelopen drie jaar de functie van CEO. Ook meldt Supremia dat Saffelberg Investments in maart jl. meer dan 90% van de aandelen van Supremia verwor- ven heeft. Saffelberg Investments is een onafhankelijke investeringsmaatschappij met een kapitaalbasis van 250 miljoen EUR. De maatschappij was al eerder hoofdaan- deelhouder maar deed in 2016 de meerderheid over aan het Duitse Capiton. Kobe Verdonck verklaarde aan onze collega’s van PromZ Nederland dat “... de laatste jaren moeilijk zijn geweest voor Gemaco. De veranderende markt, een nieuwe eigenaar zonder ervaring en tal van managementwissels hebben niet tot de gewenste groei geleid. De markt waar deze problemen het hardst tot uiting zijn gekomen is Nederland. Het vertrek van Capiton en de terugkomst van voormalig eigenaar Saffelberg sinds april 2019 is een nieuwe start voor Supremia.” Critiques vis-à-vis de Trump : pailles en plastique La campagne de réé- lection du président américain Trump a suscité de nom- breuses critiques en raison de la vente de pailles en plastique frappées de la men- tion « Trump » (dix pour 15 dollars…). Ceci alors que les autorités du monde entier - donc également aux États-Unis - examinent les possibilités de les bannir. Les détracteurs sou- lignent que la campagne de Trump prend la problé- matique des déchets trop à la légère. Trump pour sa part, a fait savoir « qu’il y a des problèmes plus importants que celui des pailles en plastique. » Les pailles de Trump ont fait parler d’elles dans de nom- breux médias américains. L’ASI (Advertising Specialty Institute) précise que, quoi que l’on pense de Trump, ses pailles démontrent qu’un article apparemment innocent peut devenir une arme de marketing puis- sante dans le contexte adapté et s’il est orienté vers groupe cible adéquat. 8

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5