PromZ.be 03-2018

12 Hoe zit het met cadeaubonnen en puntensystemen via webshops? Vouchers (type Bongobox) kunnen alleen gegeven worden als er vooraf een overeenkomst is met de uitgever van die bonnen. De bonnen moeten beperkt zijn in de tijd (maximaal één jaar geldig) en kunnen niet ingeruild worden voor cash. K lanten Wat zijn de fiscale bepalingen als het gaat om een cadeau voor een klant, met andere woorden als het gaat om relatiegeschenken? “Daar is het vrij eenvoudig,” zegt mr. Sandra Gobert. “De regel is één keer per jaar een geschenk van maximaal 50 euro (exclusief BTW) bij wijze van getrouwheid.” En het gevend bedrijf moet kun- nen bewijzen dat zo’n geschenk ook ontvangen is. Maar niet eender wat kan als relatiegeschenk ingebracht worden. In de eindejaarsperiode zijn wijnen en gedistilleerde dranken populair. Wijnen mogen ingebracht worden. Port valt ook onder die 50 euro-regel, want die wordt beschouwd als wijn. Whisky en gin daarentegen (tegenwoordig heel populair) vallen erbuiten omdat het om gedistilleerde dranken gaat met een hoger alco- holpercentage. P romotionele producten Er is een manier om klanten (of prospecten) méérdere malen per jaar een cadeau te geven. Dat is het geval als zo’n geschenk gege- ven wordt als promotioneel item. Er zijn daarvoor ook regels: het geschenk moet voorzien zijn van het logo van het gevend bedrijf op zo’n manier dat het niet verwijderd kan worden (een sticker met het logo is niet voldoende), het moet gegeven worden met het oog op het vergroten van de verkoop van producten of dien- sten en het moet ‘breed’ verspreid worden. “En,” zegt mr. Sandra Gobert, “de waarde van zo’n geschenk moet in verhouding staan tot de waarde van het product dat je verkoopt. De wet zegt dat het geschenk van ‘geringe waarde’ moet zijn. Dat is een relatief begrip omdat je het moet zien in verhouding met de waarde van het product dat je promoot.” In het kader van vergroting van de naamsbekendheid kan een bedrijf meerdere malen een promotioneel item geven. Fiscaal is een promotioneel item interessant: het is in te brengen als een kost en de BTW is aftrekbaar. E indejaarsgeschenken Promotionele items en personeel De kosten van promotionele items voor klanten en prospec- ten zijn fiscaal in te brengen. Dat is een manier om meer dan één keer per jaar een geschenk te geven. De vraag is of promotionele artikelen ook aan het personeel gegeven én fiscaal ingebracht kunnen worden. Dat kan als het zoals mr. Sandra Gobert zegt “...aan een voldoende ruim publiek getoond wordt. Het is ook een kwestie van interpretatie en het heeft te maken met de activiteit van het bedrijf.” Een welcome-pakket met items voorzien van een logo voor nieuwe werknemers (iets dat veel voorkomt), valt onder promotie. Marie-Louise Reedijk, medewerkster bij Sub Rosa Legal, stipt aan dat een T-shirt met logo voor een groeps- wandeling van een bedrijf een promotioneel aspect heeft. Hetzelfde geldt voor een T-shirt bij deelname in groep aan een loopevenement als de 20 kilometer van Brussel. E n B ref Règles. La période des fêtes de fin d’année approche à grands pas et le temps des cadeaux fait son retour. Mais quelles sont les règles en ce qui concerne les cadeaux destinés à vos collaborateurs et à vos clients ? Magnus Business Gifts et le bureau d’avocats Sub Rosa Lega vous en rappellent les grandes lignes. Généreux. Le principe en droit fiscal et social est que la générosité n’existe pas. Le but d’une entreprise est de générer du bénéfice et non d’offrir des cadeaux. Il existe néanmoins des exceptions comme la règlementation à propos des cadeaux offerts aux membres du personnel. La loi définit des montants fixes à cet effet, comme par exemple un forfait de 35 euros (TVA incluse) pour les cadeaux de Saint-Nicolas, de Noël et de Nouvel-An. Clients. Les entreprises sont autorisées à offrir une fois par an à leurs clients un cadeau d’un montant maximum de 50 euros (hors TVA) pour les remercier de leur fidélité. Il existe une manière d’offrir un cadeau à leurs clients (ou prospects) plusieurs fois par an par le biais d’un article promotionnel. A cet effet, certaines règles sont également d’application : l’article doit porter le logo de l’entreprise en question, le but du cadeau doit être d’augmenter les ventes et il doit être distribué « à grande échelle ».

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5