PromZ.be 03-2018

22 I n juni van dit jaar viel bij een aantal bedrijven een hardroze pakketje in de bus met opdruk ‘Hello. We’re the new kid on the block’. Afzender was Keiretsu Belgium. In de doos zaten een kleine folder (‘Nice to meet you’) en als extra aandachtstrek- ker een baksteen met opschrift ‘New kid on the block’. Na een fusie van Keiretsu Europe (met hoofdkantoor in Rotterdam) met Image Wear begon Keiretsu Belgium eind vorig jaar in Antwer- pen. Keiretsu Europe startte in 2000 op en werkt inmiddels op Europees vlak voor klanten als Daf Trucks en Farm Frites. Keiretsu heeft ook een productievestiging in Hong Kong, een logistieke vestiging in Shanghai en een IT-dienst in Servië. Men bezoekt op jaarbasis zo’n veertig beurzen in binnen- en buitenland (drie keer per jaar in China en Hong Kong en daarnaast nog in ons land, in Polen, Duitsland, Spanje, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de VS). Het gaat om beurzen rond textiel, relatiegeschenken, product media, drukwerk, technologie en merken. Het in Antwerpen gevestigde Keiretsu is de eerste ‘sales-hub’ buiten Nederland en staat in voor de Belgische, Luxemburgse en Noord-Franse markt. De bedoeling is dat er meer van dergelijke hubs komen in andere Europese landen. “We zijn nu acht maanden verder en de fusie is positief onthaald door de bestaande klanten van Image Wear. De meeste klanten zijn gevolgd en we kunnen hen een bredere waaier van diensten en vooral van creativiteit aanbieden,” zegt Hugo Hauspie, die Keiretsu Belgium leidt. Hij wordt bijgestaan door Marion Peeters die ook de contacten met de Franstalige klanten onderhoudt. De klanten die gevolgd zijn, zien de toegevoegde waarde van product media als een marke- tingtool, aldus Hauspie. Zij zijn vooral te vinden in sectoren van IT, telecom, finance en automotive. A nders In welke mate is Keiretsu ‘anders’? “Keiretsu heeft een grotere structuur en een andere aanpak. Vroeger was je een distributeur, nu ben je een partner die advies geeft, een consultant in het uit- werken van product media. Ik ging voorheen met een tas en een catalogus naar de klanten en liet hen de nieuwigheden zien. Nu verwacht ik van klanten die waarde hechten aan product media, een briefing waarna wij een voorstel doen,” aldus Hauspie. Dat betekent dat de positie verandert: van een distributeur naar een product media adviseur. “We willen naast de klant zitten als partner, luisteren naar de behoeften (wat is het doel, wie is de doelgroep?) en dan pas met het ideale product komen.” Keiretsu heeft in ons land ook geen showroom met producten. Producten tonen in een showroom of uit een catalogus werkt eerder beper- kend, is de ervaring. Dan wordt er al in een bepaalde richting gedacht. “We hebben hier in Antwerpen ook niet veel nood aan een showroom. We hebben een mooie in Rotterdam voor de klant die echt het DNA van Keiretsu wil voelen,” zegt Hugo Hauspie. “In ons segment wordt een showroom ook niet veel gebruikt door de klanten.” Distributeurs Keiretsu Belgium ziet het anders Sinds eind 2017 is Keiretsu Europe ook in ons land actief. Het bedrijf, met hoofd­ kantoor in Rotterdam - Nederland, ging een fusie aan met Image Wear (geleid door Hugo Hauspie). Keiretsu Europe ziet de rol van een distributeur eerder als die van een consultant dan die van een verkoper. We focussen op klanten die echt bezig zijn met product media, die een meerwaarde in creativiteit zien

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5