PromZ.be 03-2018

24 T weedeling Hugo Hauspie ziet ook dat er zich in de markt een tweedeling aan het voltrekken is. “Er is een groep die snel, online en goedkoop een pen wil hebben. We hebben gekozen die richting niet uit te gaan. Er is een tweede groep die product media naar waarde inschatten, die ontzorgt wil worden en die creativiteit zoekt. We focussen op klanten die echt bezig zijn met product media, die een meerwaarde in creativiteit zien. Mensen die ad hoc een petje willen, kunnen we wel helpen, maar vormen niet onze focusgroep.” Het betekent ook de tijd nemen en vragen stellen aan de klant. “Als de klant zelf de tijd niet neemt, kun je nooit het juiste geschenk of het juist product aanbieden,” aldus Hauspie. “Wij doen een pitch met een designboek en werken naar de klant voorstellen uit met hun logo erop. Dat kost wat meer geld en energie.” F amiliegroepen Daarnaast is het voldoen aan normeringen en compliance-voor- waarden naast creativiteit belangrijk, zeker voor globale spelers. Voor dergelijke bedrijven neemt Keiretsu op het vlak van compli- ance een aantal werkzaamheden over in het kader van de ‘ontzor- ging’. Marketingafdelingen in bedrijven krimpen in en beperken zich tot hun kerntaken. “Meer en meer bedrijven zien dan ook de meerwaarde van het outsourcen van fulfilment. In het begin van het jaar stellen we een vaste collectie samen ten behoeve van alle afdelingen in een bedrijf. We werken met ‘familie-groepen’: een balpen, een notebook, een draagzak, een powerbank, die allemaal op elkaar afgestemd zijn,” aldus Hugo Hauspie. Het voordeel van een dergelijke fulfilment en een aanpak in fami- liegroepen is dat er meer controle is over de huisstijl en het logo- behoud. “Vaak heb je verschillende afdelingen die elk een andere USB-stick bestellen. Zoiets wordt chaotisch,” weet Hauspie. “En verder kun je in grotere aantallen bestellen en kosten besparen. Vroeger bestelden bedrijven vijf of zes keer per jaar balpennen. Dat betekent ook elke keer weer opstartkosten. Nu is het één of twee keer per jaar en wij houden de artikelen op stock. De klant bestelt bij ons en de dag erna heeft hij het artikel al binnen.” Dat geldt ook voor internationale contracten die nu met de saleshub in België en straks ook in ander landen lokale aanspreekpunten krijgen. Daf Trucks is binnen het Keiretsu-netwerk in dat opzicht een mooi voorbeeld volgens Hauspie. “In heel Europa zijn er dezelfde pennetjes, dezelfde petjes... Die kunnen door de dealers of de marketingafdelingen besteld worden.” E n bref Rôle. Depuis fin 2017, la société Keiretsu Europe est également active dans notre pays. Cette société, dont le siège social se situe à Rotterdam aux Pays-Bas, a fusionné avec la société Image Wear (dirigée par Hugo Hauspie). Keiretsu Europe considère le rôle du distributeur plutôt comme celui d’un conseiller que celui d’un vendeur. Assistance. Selon Keiretsu, il existe deux tendances sur le marché : d’un côté les entreprises voulant trouver rapidement un produit bon marché en ligne, et d’un autre côté les entreprises attachant beaucoup de valeur aux product media, désireuses d’être assistées dans leurs choix et recherchant la créativité. Keiretsu s’adresse à ce deuxième groupe. Trendwatchers. Dans son siège social à Rotterdam, Keiretsu dispose de deux trendwatchers. Ils s’attèlent à dénicher les modèles, les matériaux, les modes et les couleurs tendances dans l’optique des collections 2019 et 2020. En plus de ces deux trendwatchers, Keiretsu emploie également onze designers graphiques au sein de son siège social ainsi que trois personnes pour le dépar- tement imprimerie. Marion Peeters en Hugo Hauspie: Keiretsu Belgium D istributeurs

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5