PromZ.be 03-2018

36 E n bref Branding. L’agence de voyages Atlas Reizen désirait offrir un cadeau à ses clients lors de la remise de leurs documents de voyage afin de renforcer son image de marque. A cet effet, l’entreprise a fait appel à la soci- été Jorta BVBA qui édite le jeu de société Passaportas depuis fin 2017. Jeu de société. Passaportas est un jeu de société aux allures vintage qui vous fait voyager à bord d’un DC3 d’un côté à l’autre du monde tout en embarquant des passagers en cours de route. On peut y jouer de 2 à 6 personnes et il est disponible en magasin pour un prix de 39 euros. Avec ce jeu, Jorta mise sur les cadeaux de fin d’année et de Noël.  Pliable . L’idée était également d’en proposer une ver- sion plus petite avec notamment un jeu pliable pour 2 à 3 personnes, permettant de le proposer en tant qu’article promotionnel. Au niveau budgétaire, ce for- mat est plus intéressant, non seulement au niveau de son prix d’achat mais également pour son expédition (le jeu est de format A5 et peut donc facilement être envoyé dans une enveloppe). De plus, il est possible de le personnaliser en petite série. Atlas Reizen l’envoie à ses clients avec leurs documents de voyage. Atlas reizen heeft 500 spellen afgenomen. Dat aantal is voldoende om tegen niet al te hoge kosten de spellen in off-set te drukken. Dat laat ook toe om het spel aan het gevend bedrijf aan te passen. Joris Van Derbeken zegt dat bedrijven met een Europees netwerk de kaart van Europa kunnen gebruiken. Hotelketens kunnen de vestigingen van hun hotels op die manier ook nog eens onder de aandacht brengen. De vraag is wat de kosten zijn. Stel dat een bedrijf 1.500 exempla- ren wil hebben, met welk bedrag per spel moet het dan rekening houden? Joris Van Derbeken zegt dat de prijs op iets meer dan 4 euro per stuk uitkomt. Maar wat als iemand 25 exemplaren wil? “Dat is geen probleem. Dan bieden we de standaardversie die we dan met stickers personaliseren. Die komt op zo’n 5,20 euro.” Digitaal drukken is volgens Van Derbeken geen alternatief omdat dat nog te duur uitkomt. Overigens stond Jorta dit jaar op PromZ.live, de Nederlandse vakbeurs voor promotionele producten en businessgifts. Hoe is de ervaring daar geweest? Van Derbeken zegt dat bezoekers enthousiast waren over het concept. “Daar is een contact met een grote ‘airline’ uitgekomen. Ook hotelketens toonden interesse. En voor de b-to-b markt beseffen distributeurs dat dit spel ook in kerspakketten past.” Spellen zijn weer in Joris Van Derbeken zegt dat spellen weer in zijn, juist ook in deze digitale tijden. “Het gaat om samen iets doen, weg van het digitale,” zegt hij. Digitale spelletjes zijn voor individu- en, analoge spelletjes passen in het - gezellig - samen iets doen. Hij wijst er ook op dat er twee momenten zijn waarop spellen ‘actueel’ zijn: de vakan- tieperiode en het eindejaar. C ase

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5