PromZ.be 03-2018

6 PromZ.be, nr. 33 september 2018/septembre 2018 jaargang/année 8 driemaandelijks tijdschrift over promotionele producten en business gifts/magazine trimestrielle des produits promotionnels et cadeaux d’affaires een uitgave van/une publication de: Het Portaal Uitgevers BV (www.hetportaal.com ) in samenwerking met/en collaboration avec la BAPP (Belgian Association of Promotional Products, www.bapp.be ) verschijnt vier keer per jaar/paraît 4 fois par an: maart, juni, september, november/mars, juin, septembre, novembre hoofdredacteur/rédacteur en chef: Ad van Poppel, Bierbeekstraat 14, 3001 Heverlee, T 016 23 95 24, e-mail: ad.vanpoppel@promobiss.be regie/régie: Het Portaal Uitgevers BV, Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer, Nederland, T 00 31 75 647 57 47. Contact: Meryem Lasance-Karakus (Meryem.Karakus@hetportaal.com) , Arjan Woortman (Arjan.Woortman@hetportaal.com) , John-Michael Swaab (John.Swaab@hetportaal.com ) verantwoordelijke uitgever/éditeur responsable: John-Michael Swaab, p/a Bierbeekstraat 14, 3001 Heverlee klantenservice advertising/service clientèle advertising: Monique Zijlstra (traffic@hetportaal.com ) gratis voor leden van de BAPP/gratuit pous les membres de BAPP abonnementsprijs/prix d’abonnement: € 22,50 per jaar/par an www.promz.be Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever / Aucun extrait de cette publication ne peut pas être reproduit ni diffusé sous quelque forme que se soit, sans l’autorisation expresse, préalable, de l’éditeur. Afgelopen zomer heeft het Vias Institute (voorheen het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid) opnieuw een BOB-campagne gevoerd, waarbij men verkeersdeelnemers aanmoedigt te kiezen voor een BOB, een chauffeur die niet drinkt. Ook deze zomer kregen bij alcoholcontroles de bestuurders die negatief bliezen, een BOB-sleutelhanger. Voor de zomer 2018 had het Vias Institute 115.000 sleutelhangers bedeeld. Wallonië wenste volgens Vias- woordvoerder Stef Willems extra acties te voeren en bestelde daarom nog eens 47.000 exemplaren. In totaal stelt Vias op jaarbasis 420.000 BOB-sleutelhangers ter beschikking van de politiediensten als beloning voor de BOB achter het stuur. De BOB-sleutelhanger is een ‘blijver’. Stef Willems: “In 1996 werd de BOB-sleutelhanger geïntroduceerd. Je kon hem winnen. Er trok tijdens de zomercampagne een ani- matie over verkeersveiligheid rond die de Belgische kust aandeed. Vanaf 1997 worden de BOB-sleutelhangers door de politie bedeeld tijdens de controles.” De gele sleutel- hangers blijken zeer populair te zijn. Willems: “Er wordt vaak naar sleutelhangers gevraagd via social media.  Ik heb ook weet van iemand die maar liefst dertien keer langs een controle reed om aan een BOB-sleutelhanger te geraken.” N ews Trois-quarts des marketeers convaincus de l’efficacité des product media 75% des « marketing professionals » sont convaincus de l’efficacité des produits promotionnels. C’est ce qui ressort d’une enquête menée par PSI (Promotional Product Service Institute – qui organise également chaque année le salon professionnel PSI à Düsseldorf) dans le cadre du « PSI Industry Barometer ». Les marketeers considèrent que les product media permettent d’amé- liorer l’image de marque, d’accroître la fidélité des clients, de même que la motivation des collaborateurs. Ils constituent par ailleurs un moyen de toucher de nouveaux clients. Les articles électroniques et multimédia sont souvent utilisés par les marketeers en tant que pro- duct media (un sur deux affirme recourir principalement à ce type de produit). Parmi les autres segments qui remportent du succès comme product media, citons les sacs, les articles de voyage et bagages, le textile et les vêtements, les produits lifestyle ainsi que les fournitures scolaires et articles de bureau. BOB-campagne: sleutelhanger populair Godiva: koel tijdens de hittegolf België heeft een zeer warme zomer achter rug: temperaturen boven de dertig graden waren dagen achter elkaar geen uitzondering. Voor sommige producten zijn dat minder goede omstandigheden, bijvoorbeeld voor chocolade. De Leuvense vestiging van Godiva gaf daarom tijdens de hittegolf de kopers van de luxe pra- lines een gratis koeltas.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5