PromZ.be 04-2018

34 M aatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is een actueel thema voor steeds meer bedrijven. Ze spelen MVO op veel manieren uit: groene energie, minder CO2-uitstoot en verschuivingen naar alternatieve pro- motionele items (bijvoorbeeld geen plastic gebruiken, of het verminderen van vliegtuigtransport). Maar MVO gaat verder dan alleen milieuvriendelijk zijn. Marc Roodhuyzen de Vries, CEO van Nexio Projects (met vestigingen in Rotterdam voor de Benelux, en in Frankrijk), wijst erop dat MVO gebaseerd is op vier thema’s. De bekendste daar- van is ‘milieu’. Het gaat dan om zaken als gebruikte transportmiddelen of lichtsensoren in de kantoren. De overige drie thema’s in MVO zijn de ‘arbeidsomstandigheden’, ‘duurzame inkoop’ en ‘eerlijke handels- praktijken’. “Bedrijven ervaren een tijdstekort in hun agenda om MVO actief door te zetten in de bedrijfsvoering door een gebrek aan docu- mentatie en het niet hebben van een MVO- manager. De complexiteit van het onderwerp helpt ook niet mee om uiteindelijk hun MVO-strategie uit te voeren. Dan komen ze erachter dat het toch meer werk is dan ze van tevoren hadden gedacht,” aldus Roodhuyzen de Vries. G erustgesteld Nexio Projects staat bedrijven bij om een MVO-strategie uit te wer- ken en heeft daarvoor een partnership afgesloten met de grotere MVO-instanties, zoals EcoVadis. Nexio is zo’n anderhalf jaar geleden gegroeid vanuit de wereld van promotionele producten. Vandaag de dag merken veel leveranciers en distributeurs dat de eindklant veel druk zet op duurzaam presteren. Sommigen verplichten zelfs hun leveran- ciers om een EcoVadis-assessment uit te voeren. Door middel van de EcoVadis-scorekaarten kunnen bedrijven hun huidige prestaties op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen meten op een MVO-special Eindklanten pushen MVO-vraag Steeds meer bedrijven hebben maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel, ook als het gaat om promotionele producten en business gifts. Nexio Projects staat ondernemingen in de sector van product media bij om aan de hedendaagse MVO-eisen te kunnen voldoen. Multinationals willen gerustgesteld worden en vragen bewijzen Marc Roodhuyzen de Vries, Nexio

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5