PromZ.be 04-2018

36 Wat is EcoVadis? EcoVadis is in 2007 opgezet met als visie om de duurzaam- heidsinzet van bedrijven meetbaar en vergelijkbaar te maken, om van transparantie een schaalbaar en efficiënt proces te maken en om blijvend te verbeteren en te innoveren. EcoVadis heeft een platform van sustainability ratings, en is een partner voor de aankoopdiensten van meer dan 300 leidende multinationale organisaties om in het kader van MVO risico’s te beperken. EcoVadis is gebaseerd op 21 MVO criteria in 190 sectoren, en in 150 landen. Men werkt onder meer met Nestlé, Johnson & Johnson, Salesforce, Coca-Cola Enterprises, Nokia, L’Oréal, Bayer, Subway/IPC, Heineken, ING Bank, Air France-KLM, Centrica/ British Gas, BASF en Merck. veelvuldig gelaagde schaal, en ook demonstreren aan en delen met klanten dat er sprake is van een maximale geloofwaardig- heid, betrouwbaarheid en controle. Nexio Projects begeleidt deze leveranciers/distributeurs bij verschillende internationale erkende MVO-assessments. De vraag van distributeurs naar begeleiding wordt vooral gestuurd door de grote multinationals. Die kunnen immers grote imagoscha- de lijden als er ergens in de keten van productie zaken voorvallen die niet in hun MVO-beleid passen. Die multinationals willen dan ook gerustgesteld worden en vragen bewijzen dat hun toeleve- ranciers zich houden aan hun gestelde MVO-eisen. Via EcoVadis kunnen ze nagaan hoe hun klanten scoren. R ol van distributeurs en leveranciers De druk van die grote multinationals leidt er ook toe dat de toe- leveranciers certificaten en beoordelingen moeten halen om aan de MVO-criteria te voldoen. Hierdoor blijven zij competitief in de markt. Dat betekent voor de ondernemingen in de sector van de product media niet alleen dat de distributeurs hun zaken op orde moeten hebben, maar ook de fabrikanten en groothandelaren die de voorgaande schakels in de keten vormen. “De marktleiders zijn nu al bezig om hun processen te optimaliseren op het gebied van arbeidsomstandigheden, milieu, eerlijke handelspraktijken en - het belangrijkste in deze industrie - duurzaam inkopen. Hierbij pro- beren distributeurs en leveranciers hun aanbod eco-vriendelijk en ‘biodegradable’ te maken, en hun ‘preferred suppliers’ te verifiëren door middel van een audit.” De distributeurs moeten dan nagaan met wie ze samenwerken, zodat er geen verrassingen en risico’s naar voren komen in de supply chain. Op die manier creëren ze een toegevoegde waarde. Nexio timmert op dat vlak aan de weg door deelname aan pro- fessionele beurzen rond product media, waar distributeurs het aanbod van de leveranciers kunnen bekijken. Zo was men - dankzij de goede contacten in de sector - recent actief op de Networking Day van de Belgian Association of Promotional Products en op De Leveranciersdagen in Nederland. Ook zal men op de internatio- nale vakbeurs PSI een stand hebben. “We zijn nu ook begonnen in andere sectoren,” stipt Roodhuyzen de Vries aan. R eacties Hoe waren overigens de reacties van de distributeurs op het aan- bod van Nexio bij de BAPP-Networking Day? Roodhuyzen de Vries: “Die waren heel wisselend. Er zijn bedrijven die heel geïnteresseerd zijn en die op de hoogte zijn van de veranderingen in de markt. Daarnaast zijn er mensen die van start willen gaan met het proces omdat ze de nood zien en de toegevoegde waarde van het MVO Project: wat is CSR, wat levert het op? Er is ook een groep waar- binnen nog veel twijfel en onduidelijkheid heerst. Met meer dan 500 verschillende beoordelingen en certificaten op de markt weten mensen niet meer welke ze moeten kiezen en verliezen daardoor ook de interesse in het onderwerp. Zij lopen helaas op dat moment door. Uiteindelijk zijn het de distributeurs die het moeten doen (van hun eindklanten) en die vragen naar begeleiding en partnership. Hierbij merken we dat er een bepaalde deadline aan verbonden is en dat ze snel willen beginnen. Maar MVO Strategie implementeren is een proces waar moeilijk een tijd aan verbonden kan worden. Die hangt af van de bestaande situatie en van de manier waarop de processen gedocumenteerd zijn.”  E n B ref ESR. De plus en plus d’entreprises attachent une grande importance à l’entreprenariat socialement responsable, même au niveau des produits promotionnels et des cadeaux d’affaires. Nexio Projects aide les entreprises du secteur des product media à se conformer aux normes actuelles de l’ESR. Multinationales. L’accompagnement demandé par les distributeurs est surtout imposé par les mul- tinationales, car si un incident contraire à leur politique d’ESR se produit dans la chaîne de production, il peut porter préjudice à leur image . Audit. Les distributeurs et les fournisseurs tentent de proposer une offre de produits « écologiques » et « biodégradables », tout en contrôlant leurs « preferred suppliers » au moyen d’un audit. De cette manière, ils limitent les risques et évitent de se retrouver face à de désagréables surprises au niveau de la chaîne logistique.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5