PromZ.be 04-2018
40 W ie de website van de Belgian Association of Promotional Products bezoekt, ziet daar onder ‘wetgeving’ verschil- lende logo’s van instanties waarbij de BAPP en de leden zijn aangesloten. Bedrijven hebben vandaag de dag immers veel verplichtingen. Dat betekent dat er ook kosten aan verbonden zijn en dat er ‘free riders’ zijn die het spel niet meespelen. Dat laat- ste kan de eindklant zuur opbreken, want het niet nakomen van verplichtingen betekent dat er boetes opgelegd kunnen worden. Goedkoop wordt dan duurkoop. Bovendien hechten veel eind- klanten er waarde aan dat hun partners de regels volgen. “Er zijn ondernemingen die het ethische hoog in het vaandel hebben,” zegt Karel Gemmeke van VAL-I-PAC, “en enkel willen werken met bedrijven die in orde zijn.” BEBAT Bebat staat in voor de inzameling, sortering en verwerking van gebruikte batterijen, niet in het minst door reclamecampagnes en de inzameldozen die in veel winkels opgesteld staan. Het principe van Bebat is dat alle batterijen die in ons land op de markt gebracht worden onderworpen zijn aan een aanvaardingsplicht. “Wetgever legt die verplichting op aan de producenten en invoerders,” aldus Martine Vanheers, directeur Public Affairs & Participants van Bebat. Die verplichting houdt in dat er een registratie moet gebeuren, dat gebruikte batterijen ingezameld moeten worden via een landdek- kend netwerk, dat die gesorteerd, afgevoerd en verwerkt moeten worden, dat er preventie en sensibilisering moet gebeuren en dat er een rapportage aan de gewesten moet plaatsvinden. In principe kan een bedrijf dat batterijen op de markt brengt dat helemaal zelf organiseren, maar makkelijker is om aan te sluiten bij Bebat, in ons land opgezet door de producenten van batterijen. Daarvoor is een jaarlijkse bijdrage verschuldigd (60 euro ex. BTW) en een bepaald bedrag per op de markt gebrachte batterij (voor meest voorkomende batterijen is dat 0,073 euro ex. BTW per batterij). Die bijdrage komt bij elke volgende schakel in de keten naar de eindconsument op de factuur. De leden van de BAPP zijn bij Bebat aangesloten en als ze promotionele producten of business gifts voorzien van een batterij leveren, rekenen ze de Bebat-bijdrage door aan hun klanten. Wie als bedrijf dergelijke promotionele producten in het buitenland aankoopt, moet bij de levering in ons land de bij- drage betalen aan Bebat. “Er is geen ontkomen aan,” zegt Martine Vanheers. “Er is controle en we doen acties naar ‘free riders’,” aldus Vanheers. En er zijn sancties. Het niet voldoen aan de aanvaardings- plicht valt onder milieuhandhavingsbesluiten en decreten.
AUVIBEL Auvibel is de Collectieve beheersvennootschap voor het kopiëren voor eigen gebruik van beschermde werken. Het gaat hierbij om een uitzondering op de auteursrechten. De wet bepaalt dat de makers van een artistiek of literair werk zich niet mogen verzet- ten tegen het thuiskopiëren van hun werken. “En omdat ze zich niet mogen verzetten, heeft de regering bepaald dat zij toch een vergoeding krijgen. En dat heeft de federale regering aan Auvibel toevertrouwd. We zijn een privébedrijf dat gelast is met een wet- telijke opdracht. We moeten de schade dekken die de rechtheb- benden lijden door thuiskopiëren,” aldus François Stroobants algemeen directeur van Auvibel. Die vergoedingen worden betaald via een heffing op producten die thuiskopiëren mogelijk maken. Het gaat dan om apparaten waarop of waarmee beeld en geluid opgeslagen kan worden (geheugen- kaarten, USB-sticks, MP3-spelers, smartphones...). Voor elk van die dragers is een tarief bepaald. Wie in België dergelijke apparatuur op de markt brengt (fabrikant, importeur) moet die Auvibel-bijdrage in de prijs opnemen. Uiteindelijk betaalt de eindconsument - of preciezer de laatste schakel in het aankoopproces - de bijdrage. Die regels gelden ook voor dragers die door bedrijven als promo- tionele producten of als business gifts aangekocht worden. De product media-adviseurs die aangesloten zijn bij de BAPP rekenen die bijdrage aan aan hun klanten. Wie bij leden van de BAPP bij- voorbeeld USB-sticks koopt, weet dat de Auvibel-regels gevolgd zijn en kan dus niet meer voor verrassingen komen te staan. Op het niet betalen van de Auvibel-bijdrage staat een boete: 200% van het niet betaalde bedrag, bovenop de nog te betalen bijdrage. MVO en wetgeving Bedrijven moeten het spel meespelen BAPP-leden zijn aangesloten bij verschillende instanties zoals Bebat, VAL-I-PAC, Auvibel... Wat houdt dat in en wat is het voordeel voor de eindklanten? Een overzicht.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5