PromZ.be 01-2019
10 N ews ‘Motiveters’: gadget tijdens de ‘Warmste Week’ Deelnemers aan de Warmathon, het wandel- en loopevenement in het kader van de Warmste Week (de StuBru-actie voor goede doelen), kre- gen dit jaar een paar ‘Motiveters’. Het zijn zoals op de site van Warmste Week/StuBru staat “... strakke opvallende veters die je verdient omdat jij loopt/stapt of jogt voor je zélf gekozen goed doel.” De veters waren voorzien van de tekst ‘Afzien voor het goede doel doet geen zeer’. Wie zich inschreef voor zo’n evenement, kreeg de veters bij het afhalen van het startnum- mer. De Warmathon had van 18 tot en met 23 december plaats, steeds in een andere Vlaamse stad. Het idee voor de ‘Motiveters’ komt van DDB, het reclamebureau dat de campagne voor de Warmste Week van StuBru uitvoert. PromZ gestart met platform in Azië Het Portaal (uitgever van onder meer PromZ.be en PromZ) heeft in de herfst van 2018 een ves- tiging in Hong Kong, PromZ Asia Ltd, geopend. PromZ Asia biedt een platform ‘Made in Europe’ voor zowel eindklanten als distributeurs in Azië. Het ‘Asia-team’ bestaat uit vijf personen. Volgens PromZ-directeur John Michael Swaab zijn Europese producten in Azië populair en worden die gewaardeerd om de hoge kwaliteit en het design. “We zien dat Europese business gifts en promotionele producten nog moei- lijk hun weg kunnen vinden naar Azië,” aldus Swaab. “Uiteraard zijn er enkele fabrikanten uit Europa al actief in de regio, maar het Verre Oosten is voor een veel grotere groep Europese producenten een interessante groeimarkt. Met dit collectieve platform willen we de Europese merken en de Aziatische distributeurs of eind- klanten helpen om elkaar te vinden.” Pays-Bas : les stylos en haut de l’affiche L’enquête commandée par notre magazine sœur PromZ Magazine auprès de l’institut de sondage One Question, et effectuée auprès des donneurs d’ordre, a révélé qu’en 2018 aux Pays-Bas, les stylos repré- sentaient, tant au niveau du nombre que du chiffre d’affaires, le produit promotionnel le plus populaire auprès de ce groupe d’acheteurs. Les pro- duits électroniques occupent la deuxi- ème place de ce classement, suivis par les articles textiles. Cette enquête nous apprend également qu’en 2018, les donneurs d’ordre ont augmenté leur budget réservé aux product média de 5,2% par rapport à 2017. Pour 2019, ce groupe d’acheteurs prévoit que son budget devrait augmenter de 7,3% par rapport à l’année dernière. Pour 57% des entreprises, le budget réservé aux produits promotionnels fait partie intégrante du budget « marketing et publicité ». Les entreprises à la recherche d’un nouveau distributeur privilégient surtout l’originalité des produits (56% des entreprises interrogées) ainsi que les tarifs (50% des entreprises interrogées). ASI Global Survey: VS-gezinnen hebben 30 promotionele artikelen Uit de meest recente Global Survey van het Advertising Specialty Insti- tute ASI blijkt het gemiddelde Amerikaanse gezin 30 promotionele producten in huis te hebben. De Gen X-gezinnen hebben er 34, mil- lennial-huishoudens 30 en baby-boomers 28. Op de site van ASI zegt Nate Kucsma, research en marketingverantwoordelijke ASI, dat als er 120 miljoen huishoudens in de VS zijn er daar zo’n 3 miljard logo’s van merken en bedrijven zijn. De omzet van de product media-sector in de VS is groot en zal binnenkort de kaap van 24 miljard dollar nemen. Negen op de tien consumenten in de US laten weten pennen of drink- gerei voorzien van logo’s te bezitten. Wereldwijd herinnert 85% van de consumenten zich van welke adver- teerder hij of zij een promotioneel product heeft ontvangen. Con- sumenten hebben een positiever beeld van product media dan van online-reclame. Consumenten jonger dan 55 jaar geven de voorkeur aan een promotioneel product boven reclame in de klassieke en in de online media. Verder houden consumenten een promotioneel product gemiddeld een jaar lang bij. Paraplu’s en T-shirts worden nog langer bijgehouden. Als men op een promotioneel item uitgekeken is, geeft de helft van de consumenten het aan iemand anders.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5