PromZ.be 01-2019

20 W aar moeten marketeers op inzetten? Wat zijn de grote maatschappelijke stromen die het consumentengedrag over meerdere jaren vorm geven? Dat zijn belangrijke vragen. Want die bepalen mee de investeringen op langere ter- mijn. Zit je goed, dan betekent dat winst. Zit je ernaast, dan zit je met verlies. En zijn bepaalde ontwikkelingen wel écht trends? Of is er sprake van een hoopvolle start - eventueel gehyped door de media - om daarna snel uit te doven. Gaat het met andere woorden om een hype, een rage of om een trend? “Hypes en rages worden in gang gezet door marketeers. Trends ontstaan bij jou en mij, bij gewone mensen,” zegt Nathalie Bekx. “Omdat een bepaald gedrag blijkbaar leuk is, wordt het veel gekopieerd door anderen. Trends moet je in de tijd zien: 5 tot 10 jaar, soms 15 jaar. En pas als 10 tot 20% van de bevolking mee is met een bepaalde trend, dan loont het de moeite daar in te investeren. Investeren in een opkomende trend is gevaarlijk, want die kan ook snel verdwijnen. Er is immers soms ook sprake van deviant gedrag.” Welke trends bepalen dan de komende jaren? Nathalie Bekx somt er een aantal op: duurzaamheid, de frictionless experience, de deeleconomie, zero marginal cost-economy, high tech-high touch, de vuca-wereld, de sturende consument, longevity... D uurzaam Duurzaamheid is al enkele jaren een hot topic in het bedrijfsleven en bij de consument. Maar wat verstaat ‘men’ onder duurzaam- heid. Het woord wordt immers te pas en te onpas gebruikt, onder meer om aan te geven dat een oplossing het leefmilieu respecteert én ook om aan te geven dat een oplossing ‘blijvend’ is. Vanuit Trend-expert Nathalie Bekx Duurzaam, frictionless en ‘vuca’ Waar moeten marketeers de komende jaren rekening mee houden? En wat moeten ze doen op het vlak van product media? Trend-expert Nathalie Bekx (Bekx & X, Trendhuis) zet de trends van morgen op een rij. De consument verwacht dat de fabrikant, de retailer, de verkoper... duurzame producten aankoopt Nathalie Bekx, Bekx & X, Trendhuis

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5