PromZ.be 01-2019
36 Z owat iedereen loopt tegenwoordig met een smartphone en tablet rond. De wereld is immers meer en meer gedigitaliseerd. Waarom zou je nog analoog werken, waarom zou je nog met een pen op een stuk papier schrijven? Omdat je toch nog altijd de behoefte hebt om iets op te schrijven: een klein briefje, een kleine notitie, een boodschappenlijstje, de oplossing in een kruiswoordraadsel of een crypto- gram... En je krijgt nog altijd graag een fraaie balpen al dan niet voorzien van een merknaam of logo, of het nu een goudkleurige ‘goedko- pere’ Bic is of een wat duurdere Parker-jotter om maar eens twee klassiekers in de markt van schrijfwaren te noemen. Een graadmeter voor de populariteit van balpennen als promotioneel item zijn de vakbeurzen voor distri- buteurs en eindklanten. Daar nemen producenten en importeurs van schrijfwaren grote stands in. Cijfers bewijzen de populariteit ook. De recente Global Sur- vey 2018 van het Amerikaanse Advertising Specialty Institute wijst uit de 89% van de Amerikanen promo- tionele schrijfinstrumenten in bezit hebben. Bij onze noorderburen zijn balpennen zowel in aantallen als in bedragen het populairste promotioneel product bij opdrachtgevers. K ogeltje Een balpen lijkt zo’n dagdagelijks product maar in 1938, zo leert ons Wikipedia, zorgde het patent op de balpen zoals we die nu kennen, aangevraagd door de Hongaar László Bíró, voor een omwenteling in de schrijfwereld. Bíró had genoeg van de lekkende en krassende vulpennen. Hij zag bij een drukkerij Schrijfinstrumenten De promo-kracht van een ‘pennetje’ Je gebruikt dagelijks een pen en daarom is het nog altijd een heel belangrijk promotioneel artikel
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5