PromZ.be 01-2019

40 R eclamedrager Midden jaren vijftig van de vorige eeuw kreeg de balpen een tweede functie: naast een schrijfinstrument, werd het ook een reclame- drager. De houder bleek ideaal om er een korte boodschap op te zetten. Er wordt wel wat minachtend gedaan over de ‘reclamepen’ maar heel veel bedrijven hebben die in hun promotie-arsenaal. “Het wordt inderdaad niet altijd gezien als een heel sexy product,” geeft Tom de Kleyn toe. Maar, zo zegt hij ook: “Het is een heel persoonlijk artikel. Je gebruikt het om je aantekeningen mee te maken en je kiest voor een favoriet. Dat is belangrijk voor het merk of de bedrijfsnaam erop. Je gebruikt het dagelijks. Onderzoek toont aan dat een pen 1.000 tot 2.000 keer gebruikt wordt, afhankelijk van de kwaliteit. Eentje die niet lekker schrijft, gaat al na een week aan de kant. Als je focust op kwaliteit, gaat de pen langer mee en brengt die vaker de boodschap over.” K waliteit Eric Kok van Senator benadrukt ook het groot aantal gebruiksmo- menten en dus ook contactkansen: “Een goede balpen gaat drie jaar mee en gaat in die periode door 12 tot 15 handen. Ik verlies mijn pen, jij pakt ‘m mee en dan gebruikt je partner die thuis ook. Je gebruikt een pen elke dag. Die is niet onderhevig aan verbinding van wifi, aan stroom - je kunt er altijd en overal mee schrijven. En bij een vergadering heb je met een pen iets in je handen, kun je aantekeningen maken, of wat tekenen.” Hij pleit daarom net als De Kleyn voor het kiezen voor kwaliteit. Kok: “Als bedrijf ben je trots op je merk en op je bedrijf dus dan geef je iets dat daaraan gerelateerd is.” Dat er wat neergekeken wordt op een ‘promo-pen’ is volgens hem dom. “Het belang van de balpen is de duur van het gebruik. Als een cap, een T-shirt niet je maat of kleur is, dan loop je er niet in rond. Die gaan in de kast en komen er pas uit als je opruimt. Maar een pen wordt negen op de tien keer gebruikt,” zegt hij. “Een marketeer zit uren en dagen aan een campagne te werken en neemt dan toch vaak als sluitstuk nog 1000 pennen. Nee, over die balpennen moet je ook goed nadenken. Die pen blijft veel langer bestaan dan je marketingactie.” U niverseel Wat maakt nu nog altijd een balpen zo’n interessant promotioneel artikel? Voor Michel Van Bavel (Van Bavel Enjoy Giving) is het het universele karakter ervan: “Een pen wordt gebruikt door mensen van 7 tot 77 jaar, door arbeider en directeur, door mannen en vrouwen. Pennen vormen nog altijd een groot deel van ons gamma, bij iedere selectie van product media worden ze geselecteerd en verkocht.” Bij Maâ Oui maken die zo’n 10% van de omzet uit. “Pennen zijn een product dat altijd actueel is omdat het een goedkoop en efficiënt middel is om een merk te over te brengen,” aldus Jean-François Orban van Maâ Oui. Ronny De Smedt (Pasco Gifts) ziet nog steeds groei dankzij de goede prijs/kwaliteitsverhouding. Dat maakt dat een bedrijf op een goedkope manier reclame kan maken. Hij merkt ook dat de eindklanten meer voor kwaliteit kiezen: “Ze willen meer en meer een goede schrijfvulling en de inktkleur kunnen kiezen en willen hier ook meer voor betalen.” Personaliseren en soft touch De klassieke manieren om een balpen van een promotionele boodschap te voorzien zijn graveren of tamponbedruk- king. De technieken van vandaag bieden echter veel meer mogelijkheden. Digitale vierkleurendruk komt op, evenals ‘rondom-personalisering’. De clip van de pen is een ander dankbaar deel van de pen om te personaliseren: de kunststof clip kan in de vorm van een merk- of bedrijfslogo uitgevoerd worden. De grote trends qua materiaal zijn momenteel ‘soft touch’ en ‘rubberized’. Eco-pennen Balpennen zijn er in alle maten en vormen met stylus-top voor tablets en smartphones, met extra’s als een meetlatje en USB-stick, modern of in retro-style. Meer en meer komen er ook duurzame of eco-exemplaren. Houten pennen en vulpennen in een houten doosje zijn al langer gemeengoed, maar het hout moet dan wel FSC gecertifieerd zijn. Tegen- woordig is er ook een groot aanbod aan bioplastic pennen, pennen uit geperst papier, bamboo en pennen vervaardigd van gerecycleerde cd- en dvd-doosjes. S chrijfinstrumenten

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5