PromZ.be 01-2019

52 Wat is het sterke punt van u voor de adverteerder? Michel Van Bavel: “We hebben een dynamisch, familiaal team dat er echt voor gaat. Ieder schuift zijn creatieve ideeën naar voren om de klant het juiste geschenk te bieden. Het is een dynamisch team dat met volle goesting zoekt naar het juiste geschenk op het juiste moment.” ...in één woord? Michel Van Bavel: “Enjoy! Geniet.” Wat is uw visie op de toekomst en wat zijn de uitdagingen? Michel Van Bavel: “Ik denk dat het schenken van een gift steeds persoonlijker zal worden. Het contact tussen mensen wordt belang- rijker. Ik ben naar het congres van de BAM (Belgian Association of Marketing) geweest en hoorde daar dat men terugkomt van het digitale. Dat brengt minder op dan men denkt. Het persoonlijke komt terug, daar gaat het om draaien. Het gaat om customer intimacy. Dat is een gepersonaliseerd item aan de eindconsument geven. We moeten begrijpen waar onze klanten voor staan, we moeten weten welk cadeau zij willen geven. Als een marketeer 100.000 pennen wil bij de Dag van de Klant, dan moeten we ook vragen of dat wel pennen moeten zijn. Misschien moet hij iets anders geven. Daar moeten we achter zien te komen. Als een bedrijf naar het internet gaat, dan koopt die daar 100.000 zwarte pennen. Heel banaal. Maar we moeten kijken naar de consumenten die zo’n pen gaan ontvangen.” Zou u het vak aan uw kinderen aanraden? Michel Van Bavel: “Ik heb een zoon van 9 die nu vooral wereld- kampioen hockey wil worden. Maar als hij straks zin heeft in dit vak, dan zal ik hem dat zeker aanraden. Het is een leuk vak. Ik zou wel zeggen: ga het zelf doen. Ik heb liever dat hij iets van zichzelf doet. Dan hoeft hij geen ‘merci’ te zeggen. Ik ben in 2003 naar de staat gegaan, naar het participatiefonds om te starten. Mijn vader vond het lastig niet financieel involved te zijn...” Wat is het leukste item dat u heeft verkocht? Waar bent u trots op? Michel Van Bavel: “Een reproductie van de Chiquita-doos met daarin 10 chocolade banaantjes als eindejaarsgeschenk. Chiquita-dozen zijn legendarisch. Je ziet ze bij verhuizingen, op rommelmarkten... Iedere familie heeft wel zo’n doos. En zo’n reproductie doet de mensen smilen, ze herkennen dat. Je kunt ook gewoon een doos pralines kopen. Die zet je opzij. Maar zo’n legendarische doos niet. Dat houdt in dat je erover nagedacht hebt.” Hoe winkelt u? Michel Van Bavel: “Ik heb de luxe dat ik dagdagelijkse boodschap- pen niet hoef te doen, maar in het weekend ga ik naar verschillende warenhuizen en dan kijk ik altijd naar promoties. Ik fotografeer die en deel die met mijn collega’s. Ik koop producten met premiums en dan kijk ik naar de kwaliteit ervan. Wat is de meerwaarde van een gift? Een premiummerk moet niet een T-shirt geven dat je na één keer dragen alleen nog maar aandoet om je gras af rijden. Als je naar low-end premiums gaat, downgrade je je eigen merk.” Wat doet u in uw vrije tijd? Michel Van Bavel: “Ik golf één keer in de week, tegen het einde van de week als het begin van het weekend. Ik golf al 30 jaar en de laatste tijd denk ik: nu je 55 bent, geniet er dan ook van. Ik vind het keileuk om golf te combineren met business. Het is leuk om al golvend in een mooie omgeving het verhaal te horen van een businessman. En ik doe ook nog wat in immobiliën. Ik onder- neem graag.”  E n B ref Van Bavel. Michel Van Bavel (55) de Van Bavel Enjoy Giving est né au milieu des articles promotionnels. « J’avais un stylo en guise de tétine… », précise-t-il. Il répond aux questions de la rubrique « Entre la poire et le fromage ». Personnel. Michel Van Bavel estime qu’offrir un cadeau deviendra de plus en plus personnel. « Le contact entre les gens gagne en importance. On assiste à un recul du digital à ce niveau. » Plus-value. Lorsque Van Bavel fait son shopping, il observe les primes et leur qualité. « Quelle est la plus- value d’un cadeau ? Si vous offrez des primes low-end, vous dévalorisez votre marque. » M ichel van B avel (V an B avel E njoy G iving )

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5