PromZ.be 01-2019

8 PromZ.be, nr. 35 februari 2019/février 2019 jaargang/année 9 driemaandelijks tijdschrift over promotionele producten en business gifts/magazine trimes- trielle des produits promotionnels et cadeaux d’affaires een uitgave van/une publication de: Het Portaal Uitgevers BV (www.hetportaal.com ) in samenwerking met/en collaboration avec la BAPP (Belgian Association of Promotional Products, www.bapp.be ) verschijnt vier keer per jaar/paraît 4 fois par an: februari, mei, september, november/février, mai, septembre, novembre hoofdredacteur/rédacteur en chef: Ad van Poppel, Bierbeekstraat 14, 3001 Heverlee, T 016/23 95 24, e-mail: ad.vanpoppel@promz.be verantwoordelijke uitgever/éditeur responsable: John-Michael Swaab regie/régie: Het Portaal Uitgevers BV, Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer, Nederland, T 00 31 75/647 57 47 . Contact: Meryem Karakus (Meryem.karakus@hetportaal.com ), Arjan Woortman (Arjan.Woortman@hetportaal.com ), Pierre van den Ancker (Pierre.vandenAncker@hetportaal.com ), John-Michael Swaab (John.Swaab@hetportaal.com ) Adreswijzigingen/changements d’adresse: traffic@hetportaal.com www.promz.be Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenig- vuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever / Aucun extrait de cette publication ne peut pas être reproduit ni diffusé sous quelque forme que se soit, sans l’autorisation expresse, préalable, de l’éditeur. Bij Gemaco Group is Koen Heyvaert recent officieel aangeduid als CEO. Hij volgt in die functie Valerie Herbert op, die de firma inmiddels verlaten heeft. Heyvaert nam al sinds juli vorig jaar de taken van CEO op zich. Momenteel voert Gemaco op groeps- niveau een aantal wijzigingen door in de Nederlandse vestiging. De werkwijze in ons land staat daarbij als voorbeeld voor ogen. Gemaco haalde vorig jaar enkele malen de vakpers in verband met personeelswisselin- gen in de Nederlandse vestigingen (Breda en Amsterdam). “‘Nederland’ heeft een pover jaar achter de rug en heeft de ambities niet waargemaakt. We hebben daarom besloten te reorganiseren en synergieën te cre- ëren tussen de locaties naar het goede voorbeeld van de Belgische entiteit. In Nederland behouden we de locaties van onze beide vestigingen, maar gaan naar één struc- tuur qua management, operaties en support,” aldus Koen Heyvaert. Wat is er zo specifiek aan de Belgische orga- nisatie? Koen Heyvaert zegt dat één van de factoren de klantenmix is. “Voor 70% van de klanten zijn we de exclusieve partner voor alle merchandisingservices en draaien we plat- formen voor de honderden POS, onder meer voor Belfius, Bridgestone en Toyota. Dit creëert lange termijn partnerships, waarbij een groot deel van de omzet gegarandeerd is en dus ook een deel van de kosten gedekt is. In de sales promotion wordt met preferred suppliers gewerkt, waar- bij elke vraag nog eens extra onderling wordt gepitched en je alle risico’s en kosten dus zelf draagt. Een business model met een mix van recurrente klanten en preferred partnerships bij grote food- en beverage-klanten is het ideale model.” N ews Koen Heyvaert: CEO Gemaco Group PSI : la durabilité, tendance du moment La durabilité s’est révélée la grande tendance à l’occasion de PSI-2019, le salon international pour les distributeurs, qui s’est tenu à Düsseldorf du 8 au 10 janvier inclus. À de nombreux stands, les fabricants expliquaient que leurs produits sont « écologiques ». Il était principalement question de matériaux utilisés comme du plastique recyclé, des filets de pêche recyclés, du plastique bio provenant d’épluchures de pommes de terre, du coton bio,… De même, plusieurs participants proposaient des gourdes et gobelets réutilisa- bles pour remplacer les bouteilles PET à usage unique. Notons par ailleurs - et c’est plutôt frappant à l’ère digitale - que l’offre de produits classiques était également importante : stylos (de toutes les tailles, variétés et catégories de prix) et carnets de notes (depuis les Moleskine jusqu’aux produits me-too). Par contre, il y avait moins d’entreprises proposant des gadgets numériques (comme des clés USB ou powerbanks). Parmi les autres produits présentés, citons des sacs en tous genres (sacs de voyages, sacs à provisions, sacs à dos). En ce qui concerne les petits articles à distribuer (primes bon marché achetées en grandes quantités), on a remarqué moins de nouveautés à l’exception des stylos à bille… Lors de la visite à PSI, on n’a pu se défaire de l’impression que l’accent était principalement mis sur les cadeaux d’affaires plus coûteux (notam- ment offerts pour la fin d’année ou dans le cadre de programmes de fidélité). 840.000 BOB- sleutelhangers Voor de eindejaars- en winter BOB- campagne (de campagne die de weg- gebruikers ervan moet overtuigen 100% alcoholvrij te rijden) zijn 840.000 ‘BOB’- sleutelhangers beschikbaar gesteld om de ‘negatieve blazers’ te belonen. De BOB-campagne was multimediaal. Naast posters en tv-commercials was men actief tijdens veldritwedstrijden, onder meer met een mobiele blaasmachine.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5