PromZ.be 01-2021
24 AD VAN POPPEL H oewel Nederlander van geboorte, Ad van Poppel kun je gerust een Belg noemen. Sinds hij in 1974 in Leuven communicatieweten- schappen ging studeren omdat hij uitgeloot werd voor de studie journalistiek in Utrecht, heeft hij zijn hart aan de stad verpand en vond hij daar ook de vrouw met wie hij zou trouwen. Al in zijn tweede jaar kwam hij op de sportredactie van dagblad De Stem in het Nederlandse Breda terecht. De weg van een geschreven stukje naar een gedrukt artikel had in die tijd nogal wat voeten in de aarde. Van Poppel: “De correspondenten belden in en hun stukjes werden op een wasplaat (een soort grammo- foonplaat) opgenomen en uitgetikt. Een andere manier om de kopij bij de redactie te krijgen was de treinbrief. Iemand van de redactie moest dan op tijd op het station van Breda staan om de kopij van die avond voor de krant van morgen op te halen.” Entertainment “Ik combineerde dus vrijwel meteen de theorie van de studie met de erva- ring die ik opdeed in het weekend bij De Stem. Ik leerde snel schrijven en met de telefoon werken. Op een gegeven moment werd ik daar ook de man voor de regionale motorsport, dan de autosport, vervolgens mocht ik over boksen schrijven en ijshockey en dan zit je er opeens middenin. Ik studeerde af in ’79 en het onderwerp van mijn scriptie was ‘De moge- lijkheid of de onmogelijkheid van kritische sportjournalistiek’. Dat heeft mijn kijk op de journalistiek mee bepaald. Ik heb daarvoor veel interviews met sportjournalisten gedaan. Belangrijk was ook het boek ‘Van mens tot marionet ’ van Hans Ferrée en daar kwam uit dat media voor de gebrui- kers vooral ontspanning zijn, met een hoog entertainmentgehalte. Dat gaat niet alleen op voor sportjournalistiek, maar ook voor andere vormen van journalistiek. Je gaat niet tegen je zin een blad lezen en ook een vak- blad moet ontspannend zijn, amusant en goed geschreven. “Ik ben mijn hele leven geïnteresseerd geweest in twee zaken: motor- sport en media. Ik ben dus gaan kijken waar ik terecht kon om over die onderwerpen te schrijven. Ik kon als freelancer aan de slag bij het financieel en economisch weekblad Trends en in 1982 ook bij reclame- vakblad Pub waar ik in 1983 in dienst ben gegaan als redacteur voor de Nederlandstalige kant van de redactie. Ik was daar toen de man die schreef over promotie en direct marketing.” Van In-Direct naar PromZ.be In 1987 besloot Van Poppel weer zelfstandig journalist te worden en werd toen door de Vlaamse Direct Marketing Vereniging gevraagd om een nieuwsbrief te maken. Van Poppel: “Ik vroeg hen waarom we er niet meteen een magazine van zouden maken en dat is toen In-Direct geworden. Het kwam tien keer per jaar uit en ik deed alles zelf, de inter- views, de lay-out, ik bracht het naar de drukker en maakte het in het begin zelfs klaar voor de post.” In 2000 kreeg hij de titel in eigen beheer en nam hij de bedrijfsvoe- ring ervan over van het Belgisch Direct Marketing Verbond, waar de VDMV in 1994 was opgegaan. Toen hij in 2008 zonder ondersteuning van de vereniging verder ging moest hij met betaalde abonnementen gaan werken. Dit was net in de tijd van de bankencrisis en in 2012 heeft hij de stekker eruit getrokken. Maar van het een rolde hij verder in het ander. “Voor In-Direct ophield te bestaan, klopte Michel Van Bavel van de BAPP (Belgian Association of Promotional Products) bij me aan om een bijlage bij In-Direct te maken onder de naam Promo-Biss. Na zes bijlages groeide dat uit tot een eigen blad voor de BAPP. Zij verzorgden het commerciële gedeelte en in 2012 is die functie overgenomen door Het Portaal Uitgevers. In 2018 is Promo-Biss toegetreden tot de PromZ familie en omgedoopt tot Promz.be. Maar de BAPP heeft nog altijd een eigen pagina in het blad. Ook hier deed ik trouwens weer zo’n beetje alles zelf.” Is dat wat je ook aanspreekt aan het maken van een tijdschrift dat je op allerlei terreinen je stempel kunt drukken? “Ja, dat vind ik leuk. In 2007 ben ik Retro-Biker gestart, een kwartaalblad voor liefhebbers van klassieke en retro motoren en dat heb ik ook hele- maal in eigen beheer, tot en met de fotografie aan toe. Het is natuurlijk een hobby, maar je moet het ook een beetje zakelijk benaderen. Die ervaring heb ik en ik blijf ook doorgaan met Retro-Biker voorlopig. “Op school was ik al bezig met tijdschrif ten maken, maar sinds mijn twaalfde was ik ook al geïnteresseerd in motorsport. In 1972 ben ik voor het eerst naar de TT van Assen (de Grote Prijs van Nederland) geweest. We gingen ‘s ochtends om 4 uur vanuit Roosendaal op weg naar Assen om om 6 uur op het circuit aan te komen voor de races die om 10 uur zouden beginnen. Vijf jaar later zat ik er met perskaart van De Stem!”
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5