PromZ.be 01-2021

27 AD VAN POPPEL Een lekkere bocht Wat trekt je aan in het motorrijden? “Het beheersen van die mooie machines en als je rijdt ben je één met je omgeving. Als het op een warme zomerdag begint te regenen ruik je dat meteen... als je in een auto zit, heb je dat niet. En er is geen groter ple- zier dan een goede bocht te pakken. Als er soms een auto voor me rijdt waardoor ik een bocht minder lekker kan maken, dan draai ik om om die nog een keer te nemen. “Het begint met één motor en er staan er nu acht (vooral oudere exemplaren). Mijn favoriet, een Honda 400 die ik in 1978 heb gekocht, doet het nog steeds.” Je andere grote hobby is schermen... “Ja, ik hoor mensen zeggen dat ze door corona teveel schermtijd hebben maar ik heb op het ogenblik te weinig scherm-tijd, het ligt allemaal stil. Ik ben er in 1968 mee begonnen en sinds 2000 ben ik ook trainer bij ons op de club. Schermen is schaken met 200 kilometer per uur. Als je de tech- niek beheerst, is het leuk om daarmee de ander te verslaan. Als het niet goed ging op een toernooi was ik niet te harden...” Je bent dus competitief ingesteld.... “Ja. Anders had ik ook nooit de bladen kunnen maken die ik gemaakt heb. Je wil primeurs, je wil de eerste zijn... Als ik in het weekend voor Sport Magazine naar een grote race ging, dan waren de mensen van de kran- ten er ook aanwezig. Zij konden maandag publiceren en Sport Magazine kwam pas op woensdag uit. Maar ik moest net als zij zondag kopij aanle- veren. Ik kon dus geen wedstrijdverslag maken, want dat hadden mensen al gelezen in de krant. Dus, al wist ik niet wat er in zo’n wedstrijd stond te gebeuren, ik moest er één ding uithalen en daar mijn verhaal aan ophan- gen. Ik moest altijd iets anders dan de anderen doen.” Gekochte artikelen Was het nooit je ambitie om bij de grote pers te werken? “ Toen ik begon, zag ik dat wel als de top en dat komt ook omdat je die kranten en bladen zelf leest. Maar toen ik eenmaal aan het werk was bij de vakpers, voelde dat niet als de tweede divisie. En misschien is het ook maar goed dat het zo is gelopen, want ik heb eigenlijk maar heel weinig op een redactie gezeten en altijd een grote mate van vrijheid genoten.” “De meeste mensen willen journalist worden bij de grote pers. Er werd neergekeken op de vakpers omdat men dacht dat het vooral uit gekochte artikelen bestond. Maar ik vond de vakpers altijd al even waardevol als de grote pers en ik heb altijd als onafhankelijk journalist kunnen schrijven. Het gaat erom nieuwsgierigheid op te brengen. Ik ben nieuwsgierig om te vragen ‘waarom’ en dan wordt alles interessant.” De toekomst Hoe zie jij de toekomst voor de promo industrie in België? “Mensen blijven het leuk vinden om iets te krijgen, het gevoel te hebben dat er aan ze gedacht wordt. Zeker in deze coronatijd zie je dat bedrij- ven bijvoorbeeld geschenken aan thuiswerkers geven. Het promotionele artikel heeft ook nog steeds zijn waarde maar ik merk wel dat dat een beetje afneemt. Op het ogenblik draait het in de supermarkt en in de retail vooral om de prijs. In België heb je nog een paar klassieke merk- campagnes, maar over het algemeen zijn mensen eerder prijsgevoelig dan merkgevoelig geworden. De retailers zetten de merkproducenten ook onder druk omdat er niet veel ruimte in de winkels mag worden ingenomen door displays met promoartikelen. “Toch zijn er echt wel kansen voor promoproducten. Ik kreeg bijvoor- beeld laatst toen ik in een winkel iets moest ondertekenen de pen mee, zodat deze niet ontsmet hoefde te worden na gebruik. Zoiets is toch leuk. Dat werkt nog steeds. Mensen blijven ook zegeltjes sparen. Voor mijn kleinzoon (Van Poppel heeft twee kinderen en drie kleinkinderen red.) heb ik eind 2019 extra veel Coca-Cola gehaald want je kreeg er toen een model van de Kerst Coca-Cola-vrachtwagen bij... Niets menselijks is mij vreemd!” EN BREF PENSION. Ad van Poppel, rédacteur en chef de PromZ-be, prend sa retraite. Après 45 années consacrées au journalisme sportif et média, il ne s’arrêtera cependant pas tout à fait d’é- crire mais il accordera la priorité à d’autres passions. INTÉRÊTS. Ad van Poppel a toujours été intéressé par deux choses : le sport moto et les médias. Il a notamment travaillé pour le magazine publicitaire professionnel Pub (de 1983 à 1987), a fondé le magazine marketing professionnel In-Direct et était depuis 2010 en charge de la rédaction de Promo-Biss (qui est devenu plus tard PromZ-be). VALEUR. Ad Van Poppel estime que l’article promotionnel possède encore toujours de la valeur mais il constate néan- moins que son utilisation diminue, surtout dans les super- marchés. À l’heure actuelle en effet, tout est question de prix. Dès lors, les consommateurs accordent plus d’importance au prix qu’à la marque.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5