PromZ.be 01-2021

32 INTERVIEW INTERVIEW ‘MARKETING LEADER’ SOPHIE POLLET (TELENET BUSINESS) ‘WAT JE GEEFT, MOET EEN REFLECTIE ZIJN VAN JE MERK’ Sophie Pollet (vice-president marketing Telenet Business) werd in december 2020 laureate van de ‘Marketing Leadership Award’, een initiatief van de BAM (Belgian Association of Marketing). De Leadership Award is de opvolger van Marketeer van het Jaar-award. PromZ-be vroeg Sophie Pollet naar haar visie op product media. S ophie Pollet is sinds 2003 gespecialiseerd in marketingconsult. Ze heeft sindsdien voor The House of Marketing gewerkt, is zo’n tien jaar zelfstandig consultant in b-to-b geweest (ze maakte in die periode de vertaalslag van de corporate strategie naar de commer- ciële strategie) en leidt sinds 2019 de marketingactiviteiten van Telenet Business. Business gifts en promotionele artikelen waren en zijn haar in die activiteiten niet vreemd, zowel intern (naar de eigen medewer- kers) als extern (naar klanten en prospecten). “Bij de meeste bedrijven waarvoor ik gewerkt heb, voorzagen we altijd wel een budget om pro- motie-materiaal te maken,” aldus Sophie Pollet. “Al werd er niet altijd op voorhand gezegd wat dat ging zijn.” Een promotioneel artikel hoort er met andere woorden altijd bij. Maar waren en zijn er daarvoor bepaalde criteria waaraan zo’n product voor Pollet moet voldoen? Originaliteit is daar één van, maar dat is niet altijd gemakkelijk, weet ze. Daarnaast is kwaliteit ook een criterium. “Om eens een heel ‘banaal’ product als balpennen te noemen, daar vind je pennen van heel goedkoop tot heel duur en de kwaliteit is er dan ook naar. Je kunt als b-to-b-bedrijf moeilijk een klant een balpen geven die na een week al stuk of leeg is. De kwaliteit van de zaken die je geeft, is wel belang- rijk. Ik vind dat het materiaal dat je geeft een reflectie moet zijn van je merk. Zeker in b-to-b zit je met langdurige relaties en is er sprake van het relationele aspect. Als ik dan voor Telenet Business mag spreken, zou ik niet voor ‘banale‘ balpennen kiezen bij wijze van spreken, maar dan toch zorgen dat de reflectie van ons merk in die producten zit.” Wie is Sophie Pollet? Sophie Pollet (43) is sinds 2019 vice-president marketing Telenet Business en laureaat van de Marketing Leadership of the Year-award (de opvolger van de Marketeer van het Jaar- prijs bij de Belgian Association of Marketing). Ze startte in 1999 haar loopbaan bij con- sultancy Arthur Andersen. Bij de overname van dat bedrijf in ons land door Deloitte in 2002 bleef ze nog een jaar om in 2003 naar The House of Marketing over te stappen. Sindsdien heeft ze zich toegelegd op mar- ketingconsultancy. Ze startte in 2008 haar eigen marketingconultancy en werkte onder meer voor bpost, Recticel en Bostoen. Zij was gespecialiseerd in het maken van de ver- taalslag van de corporate strategie naar een commerciële strategie. “Het hele brede mar- ketingverhaal tot en met een go-to-market,” aldus Pollet. Toen Telenet Business in 2019 een kandidaat zocht voor de marketingpost gaf ze haar zelfstandige bestaan op. Haar taak bij Telenet Business was om van een product- gedreven organisatie naar een echt klantge- dreven organisatie te gaan. Dat is kennelijk opgevallen want toen de Belgian Marketing Association voor de Marketing Leadership Award een longlist opstelde, stond Pollet er als één van de kandidaten op. Zij kwam samen met twee andere kandidaten op de shortlist om uiteindelijk laureaat te worden.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5