PromZ.be 01-2021

34 INTERVIEW Tactiel Bij Telenet Business heef t men, zoals ze zegt “. . .een heel engage- ment-verhaal waarbij we onze interne medewerkers ook activeren. We hebben in onze marketing gekozen voor customer intimacy en dat betekent dat elke persoon die in contact is met onze klant, het verschil kan maken. We hebben een volledig plan waarbij we het engagement van onze werknemers echt wel activeren. In dat stuk past zeker een stuk ‘ tactiel’.” Sophie Pollet haalt als voorbeeld de interne marketingactiviteiten rond thuis- en telewerken aan sinds de uitbraak van de corona-epidemie. Zoals veel andere bedrijven heef t Telenet Business de thuiswerkende medewerkers een pakket gestuurd om het werk daar aangenamer te maken met onder meer producten die ze in hun huiselijke werkomge- ving kunnen gebruiken. Zo heef t men vorig jaar de medewerkers een fleecedekentje gestuurd. Daarbij tekent ze aan dat Telebusiness vooral met lokale bedrijven wil werken, zeker in de huidige ‘corona-tijden’. “Om zo onze lokale economie te steunen, want we werken ook voor die bedrijven. Dat is een heel belangrijke voor mij. Zij zijn onze klanten,” aldus Sophie Pollet. “We gaan dan ook geen fleecedekentjes in China bestellen. We doen dat bij een Belgisch bedrijf. Dat haalt die deken- tjes misschien ook wel in China, maar dan is er toch minstens een Belgische bedrijf waar we ze van afnemen.” De artikelen die Telenet Business naar de medewerkers thuis stuurt, zijn niet altijd voorzien van het eigen logo en ze worden ook niet geperso- naliseerd met de naam van de medewerkers. Maar in de Telenet Business-lokalen ligt dat anders. Daar zijn mokken en waterflessen met het Telenet-logo én met de naam van de individuele medewerkers, “. . . .zodat iedereen zijn eigen fles terugvindt. We gaan daar soms wel ver in,” zegt Pollet. Fysieke zaken Bij Telenet Business heef t men ook nog de gewone zaken naar klanten toe. Daarmee bedoelt Sophie Pollet de paraplu’s, balpennen, notaboek- jes en dergelijke. En ook de eindejaarsgeschenken van vroeger, de fles- sen wijn zeg maar, maar die zijn veel geminderd. “We proberen nu meer een inspiratiecadeau te geven aan onze klanten,” zegt ze. Telenet Business was (en is) ook altijd actief met evenementen naar de businessklanten toe en daar waren er eveneens geschenken en promo- tionele producten beschikbaar. “In 2019 hadden we bijvoorbeeld zo’n evenement met een keynotespeaker wiens nieuwe boek perfect paste in onze strategie van inspiratie. We hebben toen aan alle deelnemers dat boek cadeau gegeven.” Maar door de COVID-19-pandemie zijn de fysieke evenementen tot nul herleid. Telenet Business loste dat op met virtuele evenementen. Sophie Pollet: “Vorig jaar hebben we in het kader van zo’n evenement de mensen die van thuis via ‘Teams’ ingelogd waren op ons systeem, een aperitief-kit gestuurd met daarin een boek van één van de keyno- te-speakers. Met corona is er een enorme boost gekomen in de fysieke zaken die afgeleverd worden bij de mensen. Ik merk dat ook in andere events waar ik zelf voor uitgenodigd ben. Ze proberen zo die beleving die er anders op een evenement of een netwerkmoment is, bij je thuis te brengen. Dat gaat gepaard met iets van drank, of bijvoorbeeld een paar sokken om het thuiswerk te vergemakkelijken.” Zijn er product media die Sophie Pollet als ontvanger ervan bij zijn gebleven? Producten waarvan ze vond dat die goed gevonden waren? Als voorbeeld daarvan geeft ze een hoes voor haar laptop. “Dat was een heel mooie hoes in samenwerking met een designer. Dat het merk van het bedrijf erop stond, vond ik dan niet zo erg,” stelt ze. “Dan nog iets heel praktisch: ik hou van geurkaarsen en ik vind het wel fijn als er zo’n kaars cadeau gedaan wordt, omdat ik die kan gebruiken. Het logo van het bedrijf waarvan ik die gekregen had, stond er wel niet op, maar ik herinner me wel van welk bedrijf ik die gekregen heb. Dus dat blijft toch wel hangen. En ik heb ook eens een plant gekregen. Dat vond ik een heel origineel cadeau omdat je niet verwacht dat mensen je een plant cadeau doen.” EN BREF LEADERSHIP AWARD. Sophie Pollet (vice-présidente marketing de Telenet Business) a décroché en décembre 2020 le « Marketing Leadership Award », une initiative de la BAM (Belgian Association of Marketing). Le Leadership Award est le successeur de la distinction « Marketeer de l’Année ». PromZ-be a demandé à Sophie Pollet ce qu’elle pense des product media. PROMOTIONNEL. Sophie Pollet explique que la plupart des entreprises pour lesquelles elle a travaillé, disposent d’un budget pour le matériel promotionnel. En d’autres mots, un article promotionnel en fait toujours partie. PHYSIQUE. Chez Telenet Business, de nombreux événe- ments physiques étaient organisés avant la crise du corona. En raison de la pandémie toutefois, ils sont passés à la trappe. À titre d’alternative, Telenet Business a mis sur pied des évé- nements virtuels auxquels est lié un élément physique qui est envoyé par courrier. On essaie ainsi d’amener au domicile des gens l’expérience qu’ils vivraient lors d’un événement. Aankoopafdeling koopt in Hoe werkt Telenet Business als het gaat om de aankoop van product media? Kunnen de marketeers daar autonoom over beslissen? Sophie Pollet: “We hebben een aankoopafdeling die de leveranciers met wie we kunnen samen werken, selecteert en scant. Natuurlijk proberen we zo veel mogelijk te werken met zo weinig mogelijk leveranciers zodat we niet voor elke tas of glas die we willen hebben, veel verschillende leveranciers moeten benaderen. Eens die relaties er zijn, maakt men contractuele afspraken en weten we ook voor welk soort producten we bij welke leverancier terecht kunnen. Als we iets eenmaligs of iets heel specifieks nodig hebben, iets wat we heel graag willen, dan gaat die afdeling op zoek naar de leveranciers die dat kunnen bieden en vraagt verschillende offertes op.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5