PromZ.be 01-2021
TEXTIEL TEXTIEL DUURZAAM? JA, MAAR HOE? Duurzaamheid is troef in het bedrijfsleven. Niet alleen als het gaat om plastic- en papiergebruik of energie, maar ook als het textiel betreft. Steeds meer duurzaam textiel komt op de markt, ook promotioneel textiel. Waar moeten bedrijven op letten als ze dergelijk textiel voor bedrijfskleding of promotionele acties willen inzetten? H et lijkt er tegenwoordig op dat in veel sectoren ‘duurzaam’ hét verkoopargument is geworden. Producten worden gemaakt van duurzame materialen, de bedrijven die de producten maken en/ of verkopen wijzen op hun duurzame bedrijfsvoering (groene energie, elektrische of hybride wagens, FSC-papier...). Duurzaam groeit ook in de sector van product media. Onder meer als het gaat om textiel. Het aanbod aan duurzaam promotioneel textiel (biotextiel, organisch katoen, fairwear. . .) groeit zoetjesaan. Een Belgisch merk als Stanley/ Stella vaart al sinds de oprichting in 2012 een groene koers. De stoffen die het merk voorstelt moeten voor 100% afkomstig zijn van biologische katoenteelt. Stanley/Stella is iets duurder dan de budgetmerken in die promotionele markt, maar ook die budgetmerken werken inmiddels aan duurzame alternatieven. Dirk De Clercq, zaakvoerder van Biznizpoint in Leuven, ziet een toege- nomen vraag naar duurzaam textiel bij een deel van zijn klanten, vooral de jeugdbewegingen, studentenclubs en de mensen die sedert de lock- down een eigen kledinglijn op de markt brengen. “Het valt op dat die jeugdbewegingen en studentenclubs voor een merk als Stanley/Stella kiezen,” aldus De Clercq. “Dat is dan wel 10 à 15% duurder dan een bud- getmerk, maar wij zeggen ook dat ze voor die T-shirts en dergelijke ook meer kunnen vragen aan hun leden. Voor mensen die een eigen kleding- lijn opzetten is duurzaam ook een verkoopargument.” Bij ondernemingen ligt het voorlopig iets anders. “Daar merk ik dat voor die bedrijven duur- zaam nog altijd duurder is, jammer genoeg. Er zijn bedrijven en instellin- gen die uitsluitend het goedkoopste vragen. De goedkoopste wint...” Ook bij aanvragen voor werkkledij staat duurzaamheid (nog) niet voorop. De ervaring van De Clercq is dat bij die kledingstukken op de eerste plaats gekeken wordt naar draagcomfort. GOTS Er zijn inmiddels meerdere keurmerken, maar als er in die textielmarkt één label van belang is, dan is het dat van GOTS. Dat is de afkorting van Global Organic Textile Standard die in 2002 is opgesteld. Textiel krijgt het GOTS-keurmerk, zo valt onder meer te lezen op de website van Mondial Gifts, “...als het gemaakt is van 95% gecertificeerde GOTS-biologische natuurlijke vezels. De overige 5% (bijvoorbeeld knopen of ritsen) moeten zijn gemaakt van duurzame of gerecyclede materialen.” Met een app duurzaamheid op het spoor In Duitsland heeft kledingle- verancier Kaya&Kato in samenwerking met IBM een app en platform ontwikkeld die klanten en toeleveranciers in staat stellen het productie- en leveringsproces van kle- ding te volgen. Dat moet een volledige transparantie van de keten bieden. In de pijplijn zit ook nog het aangeven van de CO2-footprint en van de hoeveelheden kleding in magazijnen.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5