PromZ.be 01-2021

38 TEXTIEL Echter, met de aankoop van GOTS-gecertifieerde kleding stopt het duurzaamheidsverhaal van dat label niet. Mondial Gifts: “Let op dat je GOTS-textiel enkel bestelt bij een, specialist/groothandel die ook volgens de GOTS-normen je logo bedrukken. Anders verliest je GOTS-item zijn garantie.” Als een bedrijf bijvoorbeeld GOTS-gecertifieerd textiel aan- koopt in ons land en dat vervolgens per vrachtwagen naar Turkije stuurt om het daar te laten bedrukken, loopt het het risico de GOTS-certificatie te verliezen. Want je kunt dat textiel niet door eender wie laten bedruk- ken. Het gaat dan voornamelijk over zeefdrukken. Dat moet - wil je GOTS- gecertifieerd blijven - gebeuren met biologisch afbreekbare inkten en er moet gezorgd worden voor waterzuivering. Een oplossing daar is digitaal drukken. Dat gebeurt immers met inkten op waterbasis. Maar daar speelt de kostprijs een grote rol. Vraagt een bedrijf om een 20-tal bedrukte T-shirts dan is digitaal drukken aange- wezen. Maar wil men méér dan 50 dan is zeefdruk altijd goedkoper. “50 T-shirts of meer digitaal laten bedrukken? Dat wil niemand betalen,” zegt Dirk De Clercq. Afvalberg Inmiddels gaan er stemmen op om ook iets te doen aan de afvalberg van textiel en te werken aan het cradle-to-cradle-systeem. In de kledin- gindustrie heeft er zich de afgelopen tien jaar een trend ontwikkeld om textiel voor meer seizoenen in één jaar te brengen. Het is dan ook vaak goedkoop textiel. Het resultaat is dat er ook meer textiel weggegooid wordt. In Europa ligt er een initiatiefwet klaar die een ‘uitgebreide produ- centenverantwoordelijkheid’ regelt. Dat houdt in dat er een afvalheffing op kleding kan komen. Dat geldt dan ook voor promotioneel- en bedrijf- stextiel. In ons Nederlandse zusterblad PromZ zegt Michiel van Yperen, transitionmanager van MVO Nederland, daarover: “Vergelijk het maar met de verwijderingsbijdrage op elektrische apparaten. Het kan zijn dat je de kleding die je hebt verspreid, ook weer moet gaan innemen. Dus als je duizend petjes in de markt gooit, ben je ervoor verantwoordelijk - zelf of via een sorteerder - dat die petjes na gebruik weer terugkomen. Dit wordt wel een aardverschuiving: je kunt niet meer zomaar spullen over de markt uitstrooien zonder na te denken over de afdankfase.” Recycleren Volgens Van Yperen is de helft van de kleding op de afvalberg herdraag- baar: “Dat is kleding die kan worden verkocht op de tweedehands markt. De andere helft wordt in de beste gevallen gerecycled tot vilten platen, als isolatie in auto’s of in wasmachines. Maar het grootste gedeelte wordt vernietigd in de verbrandingsoven.” De terugname van kleding is al een trendje dat in de retail is te zien. Kledingwinkels geven de mogelijkheid om bijvoorbeeld een oude jeans af te geven bij de aankoop van een nieuwe. De vraag is hoe zo’n recycling gefinancierd zal worden. De recyclage zal vooral in lage loonlanden plaatsvinden, zoals China. Van Yperen geeft aan dat er een nieuwe industrie kan ontstaan: grondstoffen maken van voorbewerkt materiaal. “Denk aan kleding waar de knopen en de ritsen al uit zijn. Als je dit textiel verwerkt tot vezelmateriaal, kan je er veel van verschepen, zodat het elders weer kan worden gebruikt om er nieuwe kleding of andere producten van te maken.” Dirk De Clercq zegt dat recy- clen inderdaad de volgende stap is: “Ook in onze sector wordt er naar gekeken. Er komt meer gerecycleerd katoen.” Overigens ziet Dirk De Clercq de toekomst voor duurzaam textiel in de bedrijfswereld redelijk positief, zeker omdat de jeugdbewegingen en de studentenclubs er nu naar vragen. De leden van die clubs gaan over een vijftal jaar naar het bedrijfsleven. Dat merkt hij nu al. “Bij verschillende klanten werken nu jongeren die vroeger in het presidium zaten. Via hen krijgen we ook weer aanvragen binnen.” EN BREF DURABLE. Le secteur des entreprises mise de plus en plus sur la durabilité. Pas seulement en ce qui concerne l’utilisa- tion de plastique et de papier ou la consommation d’énergie mais aussi en matière de textile. On commercialise en effet davantage de textile durable, également du textile promo- tionnel. À quoi les entreprises doivent-elles faire attention lorsqu’elles souhaitent utiliser ce type de textile pour les vêtements de travail ou à l’occasion d’actions promotionnel- les ? GOTS. Il existe désormais plusieurs labels de qualité. L’un d’eux s’avère particulièrement important pour le marché du textile, à savoir celui de GOTS : Global Organic Textile Standard. Seul le textile comportant minimum 95% de fibres naturelles biologiques certifiées GOTS décroche le label. Le textile en soi n’est pas le seul à devoir être certifié GOTS. Les sociétés qui y apposent des impressions doivent également l’être. L’impression digitale constitue une solution dans ce cas. Mais le prix joue un rôle important à ce niveau. MONTAGNE DE DÉCHETS. De nombreux vêtements usa- gés finissent dans la montagne de déchets. La moitié d’en- tre eux peuvent encore être portés. Mais même s’ils sont recyclables, les autres sont incinérés. On parle de prélever une taxe sur les déchets textiles et il est question également d’une obligation de reprise. Ce qui serait d’application aussi pour le textile promotionnel. Greenwashing Als het over duurzaam produceren en consumeren gaat, komt ‘greenwashing’ om de hoek kijken. Daarbij geven bedrijven de indruk dat ze werken aan een groen product of een groene productiemethode. De Europe Commissie heeft recent bekend gemaakt dat greenwashing toeneemt. De Commissie bekeek in het kader van internetaanbiedingen 344 twijfelachtige gevallen. In 37% werd er gewag gemaakt van vage en algemene bewoordingen zoals ‘bewust’, ‘milieuvriendelijk’ en ‘duurzaam’ waardoor er ongegrond een indruk ontstaat dat geen negatieve invloeden op de leefwereld zijn. In meer dan 50% van de gevallen ont- brak voldoende informatie over de gemaakte claims. Bij 42% constateerde men dat er onjuiste of verwar- rende informatie werd gegeven. EU-commissaris Didier Reynders (justitie) deelde mee dat de commissie zal werken aan het tegengaan van frauduleuze ecologische etikettering.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5