PromZ.be 01-2021

ONLINE-SHOWROOM-BELEVING PromZ Showroom Het Portaal lanceert dezer dagen ‘PromZ Showroom’, zeg maar de showroom van distributeurs op afstand. Edwin Nunnink, Het Portaal, geeft meer uitleg. H oe kunnen marketeers en aankoopverantwoordelijken (‘eind- klanten’) in contact komen met het aanbod van distributeurs? Daar waren tot nu hoofdzakelijk twee manieren voor, weet Edwin Nunnink, die het ‘PromZ Showroom’-project bij Het Portaal trekt. Er is de ‘brick & mortar’ showroom op de plaats waar de distributeur gevestigd is. Daar is een breed spectrum: van een mooi ingerichte grote ruimte met een breed aanbod tot een uitstalling van premiums die de distributeur heeft gecreëerd of geleverd aan zijn klanten. “Het idee is om (nieuwe) klanten daar uit te nodigen, maar daar wordt niet altijd gebruik van gemaakt,” aldus Nunnink. En dan zijn er de vakbeurzen waar de dis- tributeurs als ‘concullega’s’ hun waren uitstallen. Beurzen rond product media zijn er echter slechts één of twee keer per jaar. De vraag is dan of ‘op afstand’ een alternatief kan zijn. Er is bij Het Portaal al een initiatief in die richting, ProductZfinder. Op die site kun je aangeven naar welk product je op zoek bent. Je krijgt vervolgens een overzicht van het gevraagde item en de mogelijkheid een of ferte aan te vragen bij de distributeur die het op de site geplaatst heef t. “Dat is enkel op productniveau. Je gaat er kijken wat er aan productgroepen aangeboden wordt. Maar er kan op dat moment nog niet echt zaken gedaan worden,” aldus Nunnink. PromZ Showroom is dan een concept dat de voordelen van de diverse manieren om producten te ontdekken samenbrengt zonder de nadelen ervan. “We willen voor de klanten en prospecten een laagdrempelig contact met de distributeurs bieden.” Online-afspraak Hoe is PromZ Showroom opgevat? Via de speciale site kunnen bedrij- ven die een product of een vaste distributeur zoeken online een afspraak op afstand maken. Op de site worden standaardtijdstippen aangebo- den, bijna zoals het online-afsprakenbeheer bij een huisartsenpraktijk. Eenmaal een keuze gemaakt, kan de opdrachtgever een aanvraag doen voor een livestream meeting met de betreffende distributeur via de agenda. De gekozen distributeur kan vervolgens de aanvrager een link doorsturen voor een Zoom-, Google Meet-, Team- of Skype-contact. Nunnink: “Hij kan de afspraak nog eens bevestigen en van tevoren nog een reminder sturen.” Maar , zo zegt hij, “het is niet zo dat er dan sprake is van een pure digi- tale showroom. Een aankoopverantwoordelijk kan op PromZ Showroom distributeurs voorselecteren op productgroep en regio. De distribu- teurs presenteren zich op een eigen pagina via een video-pitch en een bedrijfsvideo. Een optie is ook om met 360° 3D fotografie de showroom online te tonen. De klant kan zo dan al eens door de showroom gaan. Belangrijk is dat in deze fase al sprake is van een dynamische presen- tatie..” Edwin Nunnink merkt wel op dat interactie in dit verband belangrijk is. “Essentieel is dat de distributeur in de showroom staat en niét achter zijn laptop zit. Dat laatste willen we juist niet. We willen interactie creëren in PROMZ SHOWROOM 43

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5