PromZ.be 01-2021

de showroom. De distributeur kan voor de camera de producten tonen,” zegt hij. Voor de distributeurs die op het PromZ Showroom-platform inschrijven is ook een pakket beschikbaar met een kwalitatieve camera en microfoon. Corona? Heeft Het Portaal dit initiatief genomen in het kader van de corona-be- perkingen (meer thuiswerk, minder fysiek contact, geen ‘klassieke’ beur- zen) in zowel Nederland als België? “Corona heef t in die zin invloed gehad, dat je merkt hoe lastig het kan zijn om contact te creëren,” aldus Edwin Nunnink. “Maar we zijn er ook van overtuigd dat buiten corona om één à twee beursmomenten voor eindklanten en distributeurs te weinig zijn. En daarbuiten zijn er ook voor bestaande klanten weinig andere mogelijkheden.” Natuurlijk kunnen de twee partijen een eigen zoommeeting opzetten, maar daar ontbreekt volgens Nunnink een stukje techniek. “Wat je dan krijgt, is dat men weer achter de webcam gaat zitten en je weer ‘pratende hoofden’ krijgt. We willen juist een bele- ving creëren.” De verwachting is dat de komende jaren - juist door de ervaring in deze coronatijd - thuiswerk naast het aanwezig zijn op de werkplek aan belang gaat winnen. Afstandswerken wordt een onderdeel van het nieuwe normaal. Daar speelt PromZ Showroom ook op in. “We denken al enige tijd dat er ruimte is om anders met elkaar in contact te komen. Het ‘voordeel’ van corona is dat het livestream veel meer gangbaar gemaakt heeft. De drempel is verlaagd. Het gaat in communicatie ook meer en meer om bewegend beeld.” Een showroom is voor veel distributeurs nog altijd letterlijk de etalage met hun producten. Dat geldt zeker voor bedrijven die een lokaal cliën- teel hebben en er soms letterijk ook een winkelfunctie op na houden. Maar in ons land is er bij een deel van de distributeurs een kleine trend merkbaar om showrooms af te bouwen. Enkele distributeurs hebben helemaal geen showroommeer en beperken zich tot cases. Hoe past dat in PromZ Showroom? Is een virtuele showroom - via PromZ Showroom - de toekomst? Nunnink verwacht dat virtuele/digitale showrooms nog een heel lange tijd op zich zullen laten wachten omdat het zich ‘voort- bewegen’ in een digitale wereld te omslachtig is en te weinig toevoegt. Op dit moment ziet hij in PromZ Showroom een reden om toch een showroom aan te houden Als basis voor een interactief online contact. ‘We willen interactie creëren in de showroom’ 45 PROMZ SHOWROOM EN BREF SHOWROOM. Het Portaal lancera d’ici les prochains jours le « PromZ Showroom », à savoir le showroom des distribu- teurs à distance. Edwin Nunnink, rédacteur en chef de Het Portaal, fournit de plus amples explications. CONTACT EN LIGNE. Le PromZ Showroom a pour objec- tif d’abaisser le seuil de contact avec les distributeurs. Les clients peuvent fixer un rendez-vous en ligne pour une réu- nion en live dans le showroom du distributeur. L’AVENIR ? Un showroom virtuel du genre PromZ Showroom représente-t-il l’avenir ? Nunnink s’attend à ce que des showrooms de ce type se fassent encore attendre un bout de temps étant donné que se « déplacer » dans un univers digital est trop compliqué et n’apporte pas suffisamment de plus-value. Internationaal PromZ Showroom is sinds februari ‘open’. Nederland is voor Het Portaal het ‘startland’ en ons land volgt. Daar moet wel een aanpassing komen wat taalwissel betreft. De eerste reacties op het initiatief zijn heel goed en er is al een aantal distributeurs dat direct mee wil doen. Na Nederland en België wil Het Portaal ook in andere landen digitale showrooms introduce- ren. “We zien ook mogelijkheden voor leveranciers om zo met distributeurs in contact te komen,” zegt Edwin Nunnink. Is PromZ Showroom ook een optie voor distribu- teurs die in meerdere landen (denk aan Van Helden, Compacon) opereren of willen opereren? Dat betekent immers dat zij maar op één plaats een showroom hoeven te hebben in plaats van één in elk land waar zij actief zijn en via het PromZ Showroom-platform kunnen werken. Nunnink: “Daar hebben we nog niet aan gedacht.” Edwin Nunnink (Het Portaal): digitale beleving van de showroom

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5