PromZ.be 01-2021

WHY & HOW 49 ADVERTEERDER: ODISEE PARTNER: COMPACON PERIODE: DECEMBER 2020 I n december 2020 kregen de personeelsleden van de Hogeschool Odisee die het wilden, een eindejaarspakket op hun thuisadres afgeleverd. Het bevatte onder meer een metalen mok met opschrif t Stay Warm, marshmallows en een stokje chocolade om chocolade- melk mee te maken. Het was een tweede zending voor de personeels- leden: eerder kregen ze in het kader van Sinterklaas een pakket met lokaal geproduceerde kof fie en chocolade. In normale tijden brengt de onderwijsinstelling de eigen mensen samen voor een eindejaars- evenement op de zes campussen (verspreid over Brussel, Aalst en Gent). “We streven customer intimacy na, ook bij onze ‘interne klanten’. We willen dichtbij de mensen staan,” zegt Filip Salmon, diensthoofd Marketing & Communicatie Odisee. Nu is de aanpak 180° gedraaid. Het budget wat in andere jaren voor eindejaarsevenementen was gealloceerd, is afgelopen jaar naar het eindejaarspakket verschoven. Odisee wilde geen online-evenement opzetten (Salmon: “Er is immers al zoveel online”), maar wilde de eigen mensen iets tastbaars geven. “We wilden met Kerstmis iets symbolisch geven. Het idee was ‘warmte doorgeven’ en dat hebben we in een verhaal gegoten. We hebben gewerkt met een illustrator die ook de Kerstkaart heef t gemaakt. In die illustratie is ook de mok verwerkt,” aldus Salmon. “Er is warmte in alle vormen en maten. Chocolademelk is al een symbool voor warmte en de marshmallows kun je boven het vuur van een vuurkorf roosteren.” De mok is vervaardigd uit metaal, een materiaal dat de warmte van bijvoorbeeld warme choco makkelijk geleid. . . Voor de uitwerking van de eindejaarsactie werkte Odisee samen met Compacon, dat voor de hogeschool na een aanbesteding in staat voor de product media. “Compacon hielp bij de productkeuze. We hadden zelf al een idee en in de gesprekken met Compacon kwamen we tot een nog beter idee,” zegt Filip Salmon. “We zijn ermee begonnen in de loop van november. We hebben daarna wel gezegd dat als we het nog eens zo doen, we wat vroeger van start moeten gaan. Dat zou wat comfortabeler geweest zijn.” Een element dat ook meespeelde was ‘GDPR’. De personeelsleden moesten ermee akkoord gaan dat er een zending naar hun privé-adres verstuurd zou worden. In totaal bestelde Odisee 800 mokken. “We heb- ben iets meer genomen dan dat er personeelsleden waren die een pakket wilden ontvangen. Van mensen die aangaven het niet te willen ontvangen, hebben we achteraf de vraag gekregen of ze toch nog zo’n mok konden krijgen.” De Sinterklaas- en Kerstpakketten waren niet de enige zendingen van Odisee in de corona-maanden. In januari kregen de personeelsleden (en studenten) een mondmasker voorzien van het Odisee-logo in hun brievenbus. “Dat was misschien een beetje laat, maar we hebben dat wel goed overdacht. Je moet niet zomaar iets geven. Het moest een degelijk en duurzaam masker zijn. We hebben een rondvraag gedaan binnen de instelling. In principe heef t iedereen al maskers. Heef t het dan nog zin om er nog één bij te doen? Veel van onze mensen zeiden dat het een stuk identificatie was. Als ze dan toch ergens kwamen dan met een masker van Odisee. De tendens is nu dat je je merk toont op een gepaste manier. We hebben gekozen voor een sobere, klassevolle variant,” aldus Filip Salmon. Voor het Odisee-mondmasker werkte men opnieuw samen met Compacon. Overigens had Odisee in de eerste lockdown (voorjaar 2020) een duur- zame Odisee-shoppingbag aan de personeelsleden gegeven. Salmon: “Op een gegeven moment stonden we allemaal buiten in de rij bij de supermarkt. We hebben toen samen met HR gekeken waar het perso- neel echt iets aan had. Zo kwamen we op een shoppingbag in jute met het logo van Odisee erop.” ODISEE DE WARMTE VAN EEN MOK Functioneel Odisee is in 2014 gestart als een fusie van de H.U.B. (Hogeschool en Universiteit van Brussel) en de KAHO Sint Lieven (met campussen in Gent, Aalst en Sint-Niklaas). Men heeft ook product media waarvoor men een samenwerking is aangegaan met Compacon. “We willen studenten niet overspoelen met gadgets, maar die heel bewust en vooral duurzaam inzetten,” zegt Odisee-marketeer Filip Salmon. “Tijdens een openlesdag geven we een notitieboekje. Dat heeft tijdens dergelijke dagen een functie. En eens ingeschreven krijgen ze een goodiebag met nuttige zaken. Dat is een totebag met daarin onder meer een notitieblok en een aluminium drinkfles. Elk jaar bekijken we de inhoud van dat pakket samen met de docenten en de studenten.” Inmiddels is Odisee ook bezig met het opstarten van een merchandisingwebshop in het kader van een vernieuwde website.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5