PromZ.be 02-2020
10 CORONA-CRISIS PRODUCT MEDIA VOOR THUISWERKERS Corona-crisis Het corona-virus heeft ons land inzijngreep. Hoe speelt de sector vanpromotionele artikelenenbusinessgiftsdaar opin? 13 maart ging ons land in lockdown. Scholen sloten hun deuren, gemeenten deden de sport- en fitnesscentra op slot, hore- ca-zaken gingen dicht, wie kon moest gaan thuiswerken en niet-essentiële verplaatsingen werden verboden. In de retail mochten alleen de voedingswinkels open blijven. En de consumenten reageerden door in te slaan, veel in te slaan. Omde hamsterwoede in te dijken, deed de overheid de wekelijkse folders van de supermarkten in de ban. Het aantal folders met weekaanbiedingen à la 2+1 gratis is sindsdien mini- maal en de direct mailings van ketens als Carrefour, Colruyt en Delhaize vielen tot eind april niet meer in de bus. Dus ook aanbiedingen met pro- motionele artikelen kwamen niet onder de ogen van de consumenten en in de voedingswinkels waren die ook nauwelijks te zien. Maar de prijsaanbiedingen keerden midden april al terug, toen bleek dat het kasticket van de consumenten een hoger bedrag aangaven dan dat ze - juist door de prijspromoties - gewend waren. De folders daar- entegen kwamen minder snel terug. Aldi, Lidl en Cora/Match waren de eerste retailers die ze - al dan niet online - weer uitstuurden. Opderem Adverteerders gingen voor de grote consumentenacties met promo- tionele producten vanaf 13 maart zwaar op de rem staan. Bovendien zijn grote evenementen opgeschort, sommige zelfs met een jaar. Zo is het EK-voetbal - traditioneel een evenement waar bedrijven met pro- duct media uitpakken - naar 2021 verschoven. Geluk bij een ongeluk: afgaande op het aanbod van EK-inhakende producten tijdens de inter- nationale PSI-vakbeurs en de nationale PromZ Product Première leek EK 2020 promotioneel veel minder te leven dan voorgaande EK- en WK-toernooien. Ook de Olympische Spelen zijn naar volgend jaar ver- plaatst. Jan Van Praet (Pronel) stelde in dat verband: “Nu al is duidelijk dat de impact van uitstel ook gevolgen zal hebben op langere termijn: als een sponsor gadgets krijgt toegeleverd die nu niet ingezet kunnen worden, zal dit volgend jaar wel gebeuren. Op die manier vallen dus mogelijke nieuwe orders ook volgend jaar weg.” Het gaat niet alleen om grote internationale sportevenementen, ook om nationale evenementen en
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5