PromZ.be 02-2020

11 CORONA-CRISIS Consumenten: merken moeten blijven adverteren Bedrijven reageerden op de lockdown-maatregelen met het terugtrekken van advertenties en het bevriezen van marketinguitgaven. Onderzoek heeft volgens eMarketer echter uitgewezen dat consumenten juist niet willen dat merken hun media-uitgaven stoppen. GlobalWebIndex deed in maart in 13 markten een studie met de vraag of merken in deze coronatijd moeten blijven adver- teren zoals ze altijd deden. Bijna vier op de tien consumenten van 16 tot 64 jaar oud waren het daar mee eens. 36% had geen mening, en 27% was negatief. Onderzoek van Kantar in 30 landen toonde aan dat slechts 8% van de respondenten vond dat het een prioriteit voor de bedrijven was om te stoppen met reclame. Driekwart vond wel dat de inhoud aangepast moest worden om de consumenten te helpen deze tijd door te komen. eveneens vraag was naar textiel met bedrijfslogo “...omde thuiswerkplek wat meer kantoorgevoel te geven” en om meer verbondenheid te cre- ëren. De distributeur bracht dat zelf ook in praktijk. De thuiswerkende medewerkers kregen een trui met het logo van Magnus Business Gifts. Isolement vermijden Distributeurs als Pasco Gifts en Mondial Gifts prospecteerden actief online met een aanbod voor thuiswerkers. Mondial Gifts richtte zich op human resources -verantwoordelijken die plots te maken hadden met veel meer thuiswerkende personeelsleden dan normaal. Zij moesten medewerkers aansturen “...die apart thuis en ver van elkaar zitten. Hoe zorgen voor een goede teamsfeer in deze COVID-19 tijden? Hoe kunnen HR verantwoordelijken het sociaal isolement vermijden nu iedereen van thuis uit werkt? Want we zijn sociale wezens die echt materieel contact nodig hebben. En hoe omgaan met de extra stress door de combinatie festivals. Zeker wat de zomerfestivals betreft, is er onzekerheid nu tot eind augustus massa-evenementen zijn verboden: worden die verscho- ven of worden die geannuleerd. De reacties die PromZ-be van een aantal distributeurs ontving, wijzen erop dat veel acties on-hold staan of geannuleerd zijn. Offertes zijn eveneens ‘on hold’ gezet. Iedereen aan adverteerderskant neemt een afwachtende houding aan. Beloningspakketten Dat betekent niet dat de activiteiten van alle distributeurs volledig stil- gevallen zijn. Waar kan, werken de medewerkers van thuis uit. En juist dat nieuwe thuiswerken werd door een aantal distributeurs en leve- ranciers aangegrepen om adverteerders op de voordelen van product media voor het personeel thuis te wijzen. Jan Van Praet daarover: “Leveranciers, vooral voorraadhoudende, proberen creatieve acties te ondernemen om beloningspakketten samen te stellen. Sommige zijn zelfs bereid om die op individuele basis naar de eindklant te versturen.” Bart De Handschutter (Allchim) liet weten dat bedrijven die ‘nog’ fysiek werken artikelen bestellen om het personeel met een extraatje te belo- nen. Hetzelfde viel te horen bij Magnus Business Gifts. Het verlengde paasweekend viel in de lockdown-periode en ook dat was aanleiding om thuiswerkers een geschenk te geven. Ann Magnus stipte aan dat er “We leverden aan vele bedrijven al mondmaskers, desinfecterende hand- gels en social distance hulpmiddelen”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5