PromZ.be 02-2020

12 CORONA-CRISIS Kantar-analist: nu al plannen voor hernemen economie Nigel Hollis, chief global analyst van marktonderzoeksbureau Kantar, stelt dat marketeers nu voorbereidingen moeten treffen voor het moment waarop de economie zal herstarten. Een van de belangrijkste raadgevingen in dat verband is om in contact te blijven met de consumenten en hun noden en behoeften goed te begrijpen. Daarnaast moeten de marke- teers kijken welk concurrentieel voordeel ze moeten behou- den of waar ze op in moeten spelen. Merken moeten volgens Hollis zekerheid bieden. “In tijden van onzekerheid en financiële stress gaan mensen terug naar bekende merken en plaatsen ze ‘waarde’ boven de laagst mogelijke prijs. Of het nu gaat om innovatie, acties of reclame, merken moeten hun klanten gerust stellen en zeggen dat ze de juiste keuze hebben gemaakt,” aldus Hollis. En marketeers moeten méér investeren in reclame. Kunnen ze dat niet dan moeten ze intelligenter investeren. Belangrijk is ook de juiste ‘tone of voice’ te vinden en de juiste emotionele connectie te bewerkstelligen. EN BREF CORONA. La Belgique est sous l’emprise du coronavirus. D’un point de vue économique également. Dès le 13 mars, les annonceurs ont enfoncé à fond la pédale de frein en ce qui concerne les grandes actions consommateurs avec des produits promotionnels. Par ailleurs, les grands événements sont suspendus. Certains sont même reportés d’un an. RÉCOMPENSE. Plusieurs distributeurs et fournisseurs tirent profit du télétravail afin d’attirer l’attention des annonceurs sur les avantages des product media pour le personnel à la maison. Des colis de récompense sont ainsi constitués. Il y a également une demande de textile avec logo d’entreprise « …pour que les travailleurs aient davantage l’impression d’ê- tre au bureau plutôt qu’à la maison » et pour créer un plus grand lien. REPRISE ? Aussi longtemps que la fin du confinement n’est pas en vue, on ne s’attend pas à une reprise rapide des demandes. On craint même que les entreprises fassent des économies au niveau du marketing. Mais les insiders dans le secteur soulignent qu’il est au contraire nécessaire de con- tinuer à investir dans les marques durant cette période afin de se montrer plus fort lorsque la vie reprendra son cours normal. werken voor je bedrijf en kinderen die jouw aandacht en begeleiding vragen? Velen onder ons houden vele ballen tegelijk in de lucht,” aldus Mondial Gifts. Product media zijn volgens het bedrijf de oplossing om het isolement te doorbreken. “Product media zijn nu de enige media die mensen echt raken en aanraken. Met gepersonaliseerde promotionele voorwerpen blijf je letterlijk in contact met je team en collega’s en kun je bewijzen dat je het echt meent.” Pasco Gifts stelde bedrijven voor om klanten en werknemers een bemoedigende gift box toe te sturen. “Tussen de calls, video con- ferences, e-hugs en zelfs virtuele ontbijtsessies door zijn uw klanten of medewerkers op dit moment vooral heel hard aan het proberen om thuiswerken zo efficiënt mogelijk te maken,” aldus Pasco Gifts. Het ging niet alleen om ‘leuke’ items. “We leverden aan vele bedrijven al mond- maskers, desinfecterende handgels en social distance hulpmiddelen.” Oppikken? Het corona-virus waarde al sinds februari in onze contreien rond en midden maart zette de maatschappij economisch een flink aantal stap- pen terug. De vraag was eind maart - begin april of adverteerders toch al aan het oppikken van de activiteiten dachten. Immers, de zomer staat voor de deur en voor september zijn er traditioneel veel terug-naar- school-acties voorzien. Vanuit de distributeurs komt de boodschap ‘nog niet’. En, zo voegt Ad Fransen (FDS Promotions) eraan toe, “...zolang het einde lockdown niet in zicht is, verwachten we ook geen of nauwe- lijks aanvragen.” Bart De Handschutter is ook eerder pessimistisch: “De signalen uit de markt zijn eerder dat alles moet herbekeken worden. Voeding doet het prima, maar de brouwerij waar we voor werken draait nog maar op 30% van het volume.’’ Jan Van Praet (Pronel) zegt dat het te begrijpen is dat er nog geen aan- vragen zijn voor het moment dat er van een normalisatie gesproken kan worden. “We mogen niet naïef zijn: als de besmetting door het coronavirus in Europa onder controle is, zullen de marketingdiensten niet prioritair voorzien worden van budgetten. De financiële impact op het bedrijfsleven zal zeer zwaar zijn. In veel gevallen zal er moeten bezui- nigd worden. Hoewel we er allen in onze sector van overtuigd zijn dat de inzet van product media juist ervoor kan zorgen dat de omzetcijfers weer kunnen stijgen, wordt onze sector niet altijd als een reddende engel aanzien.” Maar marketing-insiders wijzen erop dat juist in deze periode er geïn- vesteerd moet blijven worden in merken om zo sterker te staan als de zaken genormaliseerd zijn (zie kader). En wellicht versterkt een leuk pro- motioneel item het merkimago en de merkbekendheid. Magnus Business Gift stuurde thuiswerkers een trui met het bedrijfslogo erop

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5