PromZ.be 02-2020
20 V orig jaar oktober haalden drie Leuvense middelbare scho- len (HDC, Paridaens en het Sint-Pieter College) het landelijk nieuws. De leerlingen en leerkrachten stelden zich op tegen het plan ‘Spoor 3000’ dat inhield dat drie scholen samengevoegd zouden worden en dat de eerste, tweede en derde graad toegewezen zouden worden aan steeds één van die instellingen. Zij wilden dat voor elke school het zesjarig-systeem behouden bleef. Om hun protest kracht bij te zetten en hun grieven aan de buitenwereld kenbaar te maken, maakten leraren en leerlingen buttons en T-shirts. Het is een - ludiek - voorbeeld van hoe op het eerste zicht ‘commerciële’ media als but- tons en T-shirts gebruikt worden voor niet-commerciële doelen. Er zijn meer voorbeelden te geven van dergelijk ‘not-for-profit’-gebruik waarbij het gaat om bekendheid, bekendheid van de organisatie en van de ‘goede zaak’ waarvoor gestreden wordt. Wat dat betreft is er weinig verschil met de commerciële wereld. Neem een ander voor- beeld: een grote demonstratie van de vakbonden in Brussel. De tele- NIET-COMMERCIËLE PRODUCT MEDIA NIET-COMMERCIËLE PRODUCT MEDIA PROMOTIE-ARTIKELEN VOOR ‘ DE GOEDE ZAAK’ Bij promotioneleartikelenenbusinessgiftswordt er opdeeersteplaatsgekekennaar commerciëletoepassingen. Maar ook indenot-for-profit-sector wordenproduct media ingezet naar het grotepubliekennaar deeigenorganisatie.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5