PromZ.be 02-2020
24 Gevarieerd Welke producten neemt de ‘niet-commerciële sector’ vooral af? Fabrice Casul maakt een indeling in drie categorieën: campagne-pro- ducten, cadeaus en awards, en nuttige producten. Onder campag- ne-producten vallen gunstig geprijsde goodies die bij een evenement uitgedeeld worden. En ook kleding van medewerkers van een organi- satie behoren daartoe. Cadeaus en awards zijn er in zijn visie vooral voor scholen om aan leerlingen te geven (bijvoorbeeld bij het behalen van de examens van het laatste jaar). En nuttige artikelen als tassen en drinkflessen zijn er voor jeugdbewegingen en scholen. Ook een sweater of polo voor leerlingen als herinnering aan het laatste jaar rekent Fabrice Casul daarbij. Michel Van Bavel ziet een zeer gevarieerde vraag naar producten die doorgaans ook in het commerciële circuit aan de man gebracht worden. Hij maakt een opdeling naar soort ‘niet-commerciële klant’. Vakbonden gaan ‘breed’: alles voor tijdens stakingen (hesjes, ves- ten, caps....met groot logo) maar ook pennen en kantoormateriaal. Gemeenten vragen give aways, jubileum gifts, relatiegeschenken voor bezoekers van burgemeesters en ambtenaren. Zorgcentra en zieken- huizen zoeken gifts voor verplegend personeel. Goede doelen willen goedkope items met een zeer hoge retailwaarde. En scholen willen giveaways voor toekomstige studenten, hesjes, usb hubs, powerbanks, drinkflessen... Textiel wordt door veel klanten ook vaak gevraagd. Michel Van Bavel: “Wat deze instellingen daarmee vaak willen berei- ken is een fierheid creëren bij de medewerkers of leden om tot die groep behoren (togetherness, belonging). Meestal gaat de gepaard met grote bedrukkingen.” Prijs Fabrice Casul (MLD Concept) en Ann Magnus (Magnus Business Gifts) geven aan dat die organisaties in de loop van een project veelal eerder dan commerciële bedrijven aankloppen met een vraag naar product media. Maar Fabrice Casul voegt er aan toe dat er dan toch ook zijn die weinig kennis hebben van het verloop van hun opdracht. Met als gevolg dat “... het managen van die dossiers wel meer tijd in beslag neemt.” Net als in de commerciële wereld speelt de prijs ook een rol. De organisaties letten op de kleintjes en dat geldt zeker voor fundraisers voor wie het uiteindelijk doel is om via campagnes zo veel moge- lijk opbrengst te genereren. Vaak is er sprake van tenders waarop distributeurs kunnen inschrijven. Michel Van Bavel (Van Bavel Enjoy Giving) zegt dat bij aanbestedingen de prijsafspraken al gemaakt zijn. Hij wijst er ook op dat die complex in elkaar steken. “Het is een aparte business,” aldus Van Bavel. Fabrice Casul geeft aan dat non-profit-organisaties niet altijd ‘prijsko- pers’ zijn. “Er zijn aanbestedingen, maar daartegenover staan klanten die vaak eerder een oplossing dan een prijs zoeken. En ze zijn heel tevreden als ze ons advies krijgen.” NIET-COMMERCIËLE PRODUCT MEDIA EN BREF NON COMMERCIAL. Le secteur not-for-profit recourt éga- lement aux articles promotionnels et cadeaux d’affaires pour le grand public et l’organisation elle-même. Le cas échéant, il est question de notoriété : celle de l’organisation et celle de la « bonne cause » dans laquelle elle s’investit. PROFESSIONNEL. Le terrain de jeu « non commercial » se révèle très large : écoles et syndicats, communes, provinces, régions, services publics (comme par exemple le porte-clés BOB,…), collecteurs de fonds (comme 11.11.11, Rikolto et « Stop Darmkanker »), centres de soins, hôpitaux, associations (par exemple Responsable Young Drivers, les associations de défense des intérêts des homosexuels, les mouvements de jeunesse,…). Les distributeurs font savoir que les institutions « non commerciales » sont bien organisées et travaillent de façon de plus en plus professionnelle. PRIX. À l’instar de ce qui se passe dans l’univers commercial, le prix joue un rôle. Les organisations surveillent leur budget. Plus particulièrement les collecteurs de fonds dont l’objectif est de générer un maximum de rentrées par le biais de cam- pagnes. Bien souvent, les distributeurs sont tenus de parti- ciper à des appels d’offres. Mais il arrive régulièrement aussi que les organisations de ce type soient plutôt à la recherche d’une solution que d’un bon prix.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5