PromZ.be 02-2020

32 WAT ALS. . . TV-GELD NAAR PRODUCT MEDIA GAAT? PROMZ-BE-INFOGRAPHIC Televisie is het grootste reclame- mediumvan ons land, maar wat zijn de mogelijkhedenalseendeel vandatbudget incombinatiemet tv aanproduct media wordt gespendeerd? PromZ-be namde proef opdesom. G emiddeld kost de zendtijd voor een spot van 30 seconden in Vlaanderen 998 euro - op basis van de tarieven van 2019. In Wallonië valt de zendtijd duurder uit met een gemiddelde van 1.432 euro - ook op basis van de prijzen van 2019. Maar per zender kan dat nog verschillen zoals uit deze cijfers blijkt: regio kanaal gemiddelde kost per 30 noorden VTM 6.380 noorden Vier 2.918 noorden Q2 1.594 noorden Vijf 1.090 noorden Vitaya 819 noorden CAZ 562 noorden Zes 298 zuiden RTL-TVi 6.154 zuiden La Une 2.837 zuiden Club RTL 1.085 zuiden AB3 1.421 zuiden TF1 zuiden La Deux 753 zuiden Plug RTL 458 zuiden ABXplore 265 (bron Space) Maar stel dat een adverteerder een campagne van 20 spots op VTM en op RTL-TVi wijzigt in een campagne van 15 spots en het budget van 5 spots aan product media uitgeeft? En als de actie nog ook nog eens in de tv-spots wordt aangekondigd versterken de twee media elkaar. Het budget van een campagne van 20 spots op die twee zenders bedraagt 127.600 euro op VTM en 123.080 euro op RTL-TVi. Een cam- pagne van 15 spots kost op die manier 95.700 euro op VTM en 92.310 euro op RTL-TVi. Zo komt er een budget vrij van 62.679 euro (31.900 + 30.779). Dat is een normaal budget voor een grote actie in de retail... PromZ-be koos tien grote merken uit en ging na hoeveel promotionele artikelen die in lijn van de merkboodschap liggen, voor zo’n budget van 62.679 euro aangekocht kunnen worden. PROMZ-BE-INFOGRAPHIC JUPILER 120.000 metalen flesopeners 20.000 barbecue sets VW 12.000 dekens/plaids 6.000 mooie pluche beren DASH 60.000 keukenhanddoeken 120.000 geurkaarsen

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5