PromZ.be 02-2020
37 DRIE ACTUELE THEMA’S DIE ONZE MARKT DE KOMENDE TIJD BEZIGHOUDEN Zomer&outdoor Niemand is een binnenmens, buiten is iedereen op z’n best! Een insight die retailer Bever (onderdeel vanASOutdoor) hanteert ommensen te activeren outdoor uitdagingen op te zoeken. Tevens is het eenmooie oproep ommet een open mind de mogelijkheden van buitenbeleving in kaart te brengen. De outdoor markt heeft een metamorfose ondergaan en profiteert van vele positieve ontwikkelingen en trends. Een breed scala aan buiten acti- viteiten wint aan populariteit. Begonnen met avontuurlijk wandelen en kamperen in de natuur, heeft de outdoor trend doorgezet naar lekker bui- ten koken in eigen tuin. In de promotionele producten industrie kunnen we dezelfde ontwikkeling zien lopen van bijvoorbeeld het oerdegelijke Victorinox Swiss Champ zakmes tot de meest complete Fatboy outdoor lounge collectie. Innovaties Innovaties zijn ook niet onbelangrijk in de snelle ontwikkeling van de outdoor markt. De mogelijkheid van draadloze verbindingen is daar een goed voorbeeld van. Outdoor verlichting op zonne-energie, draadloze muziekinstallaties, en de nieuwste BBQ’s die je via een app op je mobiel vanaf je zitzak buiten bedient. het verlengde van deze innovaties ligt ook de opkomst van design voor outdoor producten. Bekende designers zoals Piet Boon, Droog design, Philippe Starck hebben hun tanden gezet in het ontwikkelen van onderscheidende producten voor deze markt. Vaak geholpen door (outdoor) merken die design hoog in het vaan- del hebben staan zoals Fatboy (naast zitzakken produceert het bedrijf een scala van outdoor design items), JBL (draagbare luidsprekers), the Bastard (kamado barbecue’s) of Dopper (water flessen). Duurzaam&eco Duurzaamheid is een thema dat voorlopig niet van de agenda’s gaat verdwijnen. De huidige crisis heeft ervoor gezorgd dat we nog meer dan voorheen ons bewust zijn van hoe wij de wereld willen achterlaten voor komende generaties. Een ding is zeker, we moeten bewuster omgaan met wat we aan cadeautjes willen geven en ontvangen. De bedrijven die in het thema hun producten etaleren, hebben nagedacht over duurzame relatiegeschenken en give-aways. Doe er uw voordeel mee. Office@home Door de crisis ervaart een grote groep mensen voor het eerst hoe het is om thuis te werken. Het lijkt erop dat zelfs als de maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan zullen zijn ver- soepeld of zelf opgeheven, het grote effect ervan op het woon-werk- verkeer blijvende consequenties zal hebben. Een belangrijk deel van alle werknemers zal als alles weer ‘normaal’ zal zijn, deels blijven thuiswerken. Ook op afstand vergaderen lijkt voor veel bedrijven een goed alternatief, ook als het in de toekomst niet perse noodza- kelijk is. Reden om eens te inventariseren wat de mogelijkheden zijn en hoe promotionele producten daarin hun unieke bijdrage kunnen leveren. Thuiswerkpakketten Enkele relatiegeschenken bedrijven hebben op creatieve wijze thuiswerkpakketten samengesteld waarbij naast werkgerelateerde spullen, ook gedacht is aan het algemeen welzijn van het perso- neel: springtouwen, stappentellers en, niet onbelangrijk, fairtrade chocoladerepen. Een over-ear headset kan uitkomst bieden tegen afleidend geluid in huis. Een leuke notebook kan inspiratie geven op een moment dat het nodig is. Mooi om op die manier het personeel een hart onder de riem te steken in een ingewikkelde tijd. Maar suc- cesvol thuiswerken draait niet alleen om gezondheid. Ook de sfeer van het bedrijf zou door moeten kunnen schemeren op deze plek. Al is er sprake van de juiste bureauhoogte en een ergonomische stoel, toch blijft het wat gek om met de professional te videobellen die tussen de strijkplank en de stofzuiger de cijfers met u doorneemt... Kortom, hoe zit het met de uitstraling van het bedrijf waar normaliter zoveel aandacht aan wordt besteed, zoals aan aankleding, kleuren en een logo? Deze visitekaartjes kunnen zonder al teveel moeite ook thuis goed doorgevoerd worden. Denk daarbij aan een roll up banner met de bedrijfskleuren als achtergrond bij videogesprekken, of een koffiekop, een koektrommel en de pennen op het bureau die van het logo zijn voorzien, net zo goed als de powerbanks, de stressballetjes en de stekkerdozen. Al deze producten kunnen in deze tijd goed ingezet worden om het bedrijf op meerdere locaties een professioneel gezicht te geven. • IDEAS 2020
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5