PromZ.be 02-2020

6 NEWS Uit cijfers van Nielsen blijkt dat de retailsector dominant is in de brievenbus. In 2019 was het aandeel van de retailers in de uitgaven voor direct mail 72%. In 2018 was dat nog 70%. De retailers mailden ook méér dan in 2018: de bestedingen van die sector gingen met 3,1% vooruit. De totale bestedingen voor direct mail daalden in 2019 met 1,1% ten opzichte van 2018. MCS - Kick & Rush heeft aangekondigd de Belgische activiteiten van de Supremia Group over te nemen. De Supremia Holding legde op 14 april van dit jaar de boeken neer bij de Ondernemingsrechtbank Antwerpen afdeling Mechelen. De aangestelde curator liet toen ook weten dat er geen intentie was voor een doorstart van de Holding. MCS - Kick & Rush, gestart in 1996, stelt dat het tijdens verkennende gesprekken duidelijk was dat aanpak en de kennis van Supremia en MCS - Kick & Rush naadloos in elkaar pasten. Vijfentwintig medewerkers van het voormalige Supremia zullen in de nieuwe entiteit worden opgenomen. De nieuwe groep zal vanuit Braine L’Alleud en Mechelen opereren. Supremia Holding kwamdoor de coronacri- sis in zwaar weer terecht. In een perscom- muniqué deelde de raad van bestuur van Supremia mee dat de Covid-19 crisis “....in de zeer concurrentiële markt van promotio- nal marketing een quasi volledige stop van internationale marketingcampagne heeft veroorzaakt. De Supremia-groep ziet geen vooruitzichten om in de toekomst de busi- ness voort te zetten op een levensvatbare manier. Lopende gesprekken met potenti- ële investeerders en financiers konden in de huidige omstandigheden niet voltooid wor- den.” De bedrijven die tot de groep beho- ren en mee in het faillissement zitten zijn Mellifera Holding BV, Supremia Holdings NV, Supremia NV, GEM-X NV en BSweet NV. Het faillissement betekende het ontslag voor 67 medewerkers. Volgens collega-magazine PromZ in Nederland zou de Nederlandse vennoot- schap niet onder het faillissement vallen, “... maar het is vanzelfsprekend de vraag in hoeverre de Nederlandse tak last zal heb- ben van het eventuele faillissement van de holding in België.” Supremia was sinds 1 april vorig jaar de nieuwe naam van Gemaco. Supremia was de naam van de Amerikaanse activiteiten die Gemaco in 2018 overgenomen had. Gemaco/Supremia was gespecialiseerd in promotionele campagnes voor grote inter- nationale maatschappijen in fast moving consumer goods. Hoofdaandeelhouder was de investeringsmaatschappij Saffelberg. Het management van de groep had een minderheidsaandeel. La troisième enquête Pulsar 2C2 (réalisée par AQRate à la demande de l’agence médias Space) a révélé que 33% des consommateurs se laissent « certainement » influencer par les promotions dans leur décision d’achat. 63% ont précisé que c’est probablement le cas. Et 18% ont affirmé qu’ils se laissent « certainement » influencer par des bons de réduction ou une offre commune. Ce qui est probablement le cas pour 45% d’entre eux. En ce qui concerne la confiance dans des mar- ques connues, elle constitue certainement une raison de procéder à un achat pour 34% des consommateurs et probablement pour 53%. Space a souligné qu’il n’est pas étonnant « … que les promotions s’avèrent l’élément le plus efficace. Mais la ‘confiance dans les marques connues’ ne figure pas tellement plus bas dans la liste et est par ailleurs très proche de la ‘qua- lité du produit’. En bref, une promotion sera la plus efficace pour un produit ou une marque considéré(e) comme étant de bonne qualité. » Dans l’analyse, Space a également remarqué que « l’objectivation ou la rationalisation » (comparaisons de prix, articles dans les médias, résultats de tests de produits,…) sont cités net- tement moins souvent. On peut donc affirmer en conclusion que l’aspect immédiatement gra- tifiant des promotions ou l’opinion personnelle prime sur des considérations plus rationnelles. Divers médias (classiques et en ligne) ont été repris dans le cadre de l’étude mais les articles promotionnels (product media) n’ont pas été cités comme tels. Les promotions et bons de réduction influencent la décision d’achat SECTOR 2018 2019 AANDEEL EVOLUTIE RETAIL 191.480.051,62 0 197.450.310,43 72% +3,1% DIENSTEN 43.414.988,49 36.559.495,78 13,3% -17,8% CULTUUR, TOERISME, VRIJE TIJD EN SPORT 17.362.530,36 0 16.313.459,92 6% -6,1% HUIS- EN BUREAU-UITRUSTING 4.704.469,58 4.775.047,46 1,7% +1,5% VERVOER 5.624.381,04 3.988.389,26 1,5% -29,1% TOP 5 DIRECT MAIL-GEBRUIKERS RETAILDOMINANTINDIRECTMAIL MCS-KICK&RUSHNEEMTBELGISCHE ACTIVITEITENSUPREMIAOVER De tweede grootste categorie in 2019 was die van ‘diensten’ (services). Het aandeel daarvan was 13,3%. Die sector gaf in 2019 17,8%minder uit aan direct mail dan in 2018. Derde was de sector van ‘cultuur, toerisme, vrije tijd en sport’ met een aandeel van 6%. De uitgaven van die bedrijven daalden in 2019 met 6% ten opzichte ven 2018.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5