PromZ.be 02-2019
PromZ.be nr. 36 mei 2019/mai 2019 jaargang/année 9 driemaandelijks tijdschrift over promotionele producten en business gifts/magazine trimestrielle des produits promotionnels et cadeaux d’affaires een uitgave van/une publication de: Het Portaal Uitgevers BV ( www.hetportaal.com) in samenwerking met/en collaboration avec la BAPP (Belgian Association of Promotional Products, www.bapp.be ) verschijnt vier keer per jaar/paraît 4 fois par an: februari, mei, augustus, november/février, mai, août, novembre hoofdredacteur/rédacteur en chef: Ad van Poppel, Bierbeekstraat 14, 3001 Heverlee, T 016/23 95 24, e-mail: ad.vanpoppel@promz.be verantwoordelijke uitgever/éditeur responsable: John-Michael Swaab regie/régie: Het Portaal Uitgevers BV, Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer, Nederland, T 00 31 75/647 57 47. Contact: Meryem Lasance (meryem@hetportaal.com ), Arjan Woortman (Arjan.Woortman@hetportaal.com) , John-Michael Swaab (John.Swaab@hetportaal.com ), Pierre van den Ancker (pierre.vandenancker@hetportaal.com ) adreswijzigingen/changements d’adresse: traffic@hetportaal.com www.promz.be Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever Aucun extrait de cette publication ne peut pas être reproduit ni diffusé sous quelque forme que se soit, sans l’autorisation expresse, préalable, de l’éditeur. N ews Recordomzet VS product media- sector In 2018 is de omzet van de product media- sector in de Verenigde Staten gegroeid naar een record van 24,7 miljard dollar. Ten opzichte van 2017 is er sprake van een stijging van 6,27%. Dat heeft de PPAI - Pro- motional Products Association International bekend gemaakt. De PPAI meldde dat vooral de omzet van kleinere bedrijven in de sec- tor (bedrijven met een omzet van minder dan 2,5 miljoen dollar) er flink op vooruit is gegaan: plus 12,27%. De groei van de grote bedrijven bleef beperkt tot 1,92%. Het online-kanaal wordt in de omzet van de sector belangrijker. Een kwart van de omzet ging via het internet. De omzet via e-commerce groeide met 16,2% tot 6,27 miljard dollar. Kritiek op promo-actie Delhaize Delhaize heeft dit voorjaar de wind van voren gekregen voor de spaaractie met bouwsteentjes. Consumenten keerden zich tegen de retailer (onder meer via sociale media) wegens de ruime plastic verpakking van de steentjes. Delhaize rea- geerde door verzamelbakken voor het verpakkingsmateriaal bij de kassa’s te plaatsen. Delhaize gaf bij de spaaractie Banbao-blokjes per aankoop- schijf van 20 euro en eveneens bij deelnemende producten. Met die steentjes konden kinderen een eigen supermarkt bouwen. De steentjes waren per stuk verpakt in een plas- tic bakje en een plastic zakje. Dat vonden consumenten allerminst een duurzame aanpak en lieten dat de retailer én de goegemeente weten. Delhaize reageerde op de site met “Flater. Dubbel verpakt”. “We wilden de kinderen een plezier doen, maar we heb- ben vooral heel veel ouders op de zenuwen gewerkt,” aldus Delhaize. “U heeft er ons massaal op gewezen dat onze ‘Delhaize Shop’-bouwblokjes in een overbodig plastic bakje zitten, dat dan ook nog eens in een plastic zakje zit. In een tijd waarin er elke donderdag voor het klimaat gemanifesteerd wordt, hadden we beter moeten weten. We had- den dit niet over het hoofd mogen zien. Sorry. Om onze vergissing recht te zetten, bieden we jullie de mogelijkheid om de verpakkingen terug te brengen naar jouw winkel. Wij zorgen er dan voor dat deze gerecycleerd worden.” L’action 1+2 d’Albert Heijn est illégale L’inspection économique a jugé que l’action « 1+2 gratuits », lancée par la chaîne de maga- sins néerlandaise Albert Heijn au début du mois de février, transgresse la loi sur les pratiques commerciales. Cette loi interdit en effet toute vente à perte, une interdiction qui n’existe pas aux Pays-Bas. Kris Peeters, Ministre de l’Econo- mie et des Consommateurs, avait déjà déclaré lors du lancement de cette action d’Albert Heijn qu’elle transgressait probablement la loi. Il avait dès lors ordonné une enquête à ce sujet auprès de l’inspection économique. Gino Van Ossel, professeur de marketing, considère Albert Heijn comme l’instigateur d’une lutte entre les commerces de détail, en proposant des prix toujours plus compétitifs. Van Ossel s’explique : « On constate que les méthodes promotionnelles hollandaises s’installent en Belgique, ce qui signifie moins de promotions mais des actions beaucoup plus spectaculaires. Cette forme d’actions promotionnelles a été introduite par Albert Heijn mais a, entretemps, été reprise par la concurrence. » 6
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5