PromZ.be 01-2020
NEWS 10 BOB-CAMPAGNE 2019-2020: 350.000 SLEUTELHANGERS Voor de voorbije BOB-wintercampagne 2019-2020 hebben de initiatiefnemers (de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, Brussel Mobiliteit, Agence Wallonne pour la Sécurité Routière, de beroepsvereniging van verzekeringsondernemingen Assuralia, de Belgische Brouwers en Vias institute) opnieuw BOB-sleutelhangers beschik- baar gesteld aan de politiekorpsen die in die periode alcoholcontroles uitvoerden. In totaal zijn er voor deze campagne 350.000 sleutelhangers verdeeld onder de korpsen. De sleutelhanger gaat als premium/beloning al 25 jaar mee en is volgens de organi- satoren “...nog steeds de ultieme beloning voor wie bij een controle negatief blaast.” Via de BOB-sociale media kanalen verspreidde men ook een campagnevideo, die inspeelde op de populariteit van de BOB-sleutelhanger. Articles promotionnels : un media captivant Les articles promotionnels sont rentables et sont conservés pendant une longue période. C’est l’association américaine PPAI (Promotional Products Association International) qui fait ce constat en réponse à un projet de loi de l’État américain de l’Iowa où les instances gouvernementales souhaitent interdire l’utilisation de produits promotionnels. Cette proposition fait partie d’un projet de loi plus vaste destiné à limiter les dépen- ses publicitaires ainsi que celles liées aux relations publiques. La PPAI cite les données recensées dans une enquête améri- caine à propos du temps de conservation des articles promo- tionnels. Les vêtements promotionnels ( comme les vestes) sont conservés pendant 16 mois, les parapluies et les T-shirts durant 14 mois, les clés USB, les accessoires de bureau et les polos pendant 13 mois. Paul Bellantone, CEO et Président de la PPAI, déclare : « il peut être tentant de limiter l’achat de produits promotionnels afin de générer des économies à court terme, mais à long terme cette interdiction anéantira involontairement les efforts des autorités fédérales. » Il a également affirmé que les articles promotionnels s’avèrent être le moyen le plus rentable d’atteindre un public cible. Ils enregistrent les meilleurs scores au niveau du rappel, de la réaction et du retour sur investissement. In Nederland is de omzet van de distributeurs in 2019 (gemeten van oktober 2018 tot oktober 2019) met 5,2% gegroeid. Dat blijkt uit de jaarlijkse ‘Opdrachtgevers- en distributeursonder- zoeken’ die ons zusterblad PromZ Vak bij onze noorderburen voerde. De groei is minder sterk dan in 2018 maar nog altijd ‘alleszins bevredigend’. De Nederlandse distributeurs verwachten voor 2020 een omzetstijging van 6,5%. Verder blijkt uit de onderzoeken dat de budgetten voor promotionele producten en business gifts bij de adverteerders in Nederland met 3,3% gegroeid zijn. En vier van de vijf opdracht- gevers kopen duurzame promotionele producten in. In het kader van duurzaamheid is ver- meldenswaardig dat men meer in Europa geproduceerde producten verwacht te kopen dan producten uit het Verre Oosten. Die trend is al eerder vastgesteld in het Verenigd Koninkrijk. NEDERLANDSE PRODUCT MEDIA-SECTOR GROEIT HERBRUIKBARE BOODSCHAPPENTAS ‘STER’ VAN IMPEACHMENT-HEARINGS Tijdens de hearings in het Amerikaanse congres in de impeachment-zaak van president Trump afgelo- pen najaar viel Stephen Castor, de advocaat van de republikeinen, op door zijn onorthodoxe boekentas: een herbruikbare boodschappen van supermarkt The Fresh Market. Foto’s en filmpjes van Castor en zijn boodschappentas gingen al snel ‘viraal’. Ook The Fresh Market sprong erop. In een Twitter- bericht meldde de retailer dat men de ‘officiële boe- kentasleverancier’ van Steve Castor was. “U kunt uw boekentas vullen met documenten of lekker eten (dat is onze voorkeur). Vermeld de komende 24 uur hashtag #TFMBriefcase in de winkel en u krijgt gratis uw boekentas (ook bekend als herbruikbare tas!).” Voor het Advertising Specialty Institute was de tas van Castor nog maar eens een bewijs van de waarde en de kracht van promotionele producten. “Door tastbare items met logo in omloop te brengen, brengen merken hun naam en boodschap voor een groot publiek en dat voor een kost per contact die zo laag kan zijn als 1/10 van een cent..,” schreef ASI. Men voegde eraan dat zo’n visuele impact alleen kan als bedrijven in product media willen investeren.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5