PromZ.be 01-2020
24 Wim D’haese de toenmalige beschutte werkplaatsen. Daarom zijn we in het buitenland gaan kijken of we goedkoper konden werken.” De keuze viel op Roemenië waar de groep het atelier van de Interall Group over- nam en in 2008 Printmasters Romania opzette. Dankzij enkele grote leveranciers is de drukkerij snel gegroeid. “Samen met voormalig manager Ciprian Falaus heb ik de plannen van de nieuwe drukkerij en magazijnen uitgetekend inclusief het volledige machinepark,” aldus D’haese. “Ik had Europese investeringsfondsen aangevraagd voor zowel Printmasters RO als Samdam RO. Voor Printmasters selecteerden wij tampondrukmachines, digitale drukmachines, graveermachi- nes en rondzeefdrukmachines. Voor Samdam kozen wij als specialisatie tex- tieldecoratie: zeefdrukmachines tot 18 kleuren en borduurmachines. Doel was beide bedrijven onder één dak te brengen en onder dezelfde leiding.” Dat deed Samdam in samenwerking met een grote leverancier die zijn volledige voor- raad naar Roemenië wilde verhuizen op voorwaarde dat men aandeelhouder in Printmasters werd. De partner had geïnvesteerd in een textiellijn maar weigerde plots te investeren in textieldecoratie. D’haese: “Ik wilde absoluut doorgaan met de geplande investeringen en deed ik ook. Samdam RO werd opgesplitst in Samdam RO en sPrint Textile Decorations.” Zijn aandelen in Printmasters deed hij in 2014 over aan die leverancier. Derden Vandaag draait de textieldrukkerij sPrint voor 80% op ‘derden’, dat wil zeggen bedrijven die geen klant zijn van Samdam-groep. “sPrint decoreert voorname- lijk merchandising voor de games- en muziekindustrie, voor de souvenir-wereld en voor de licentie-retail. “Wij drukken voor klanten uit Zweden, Ierland, Spanje, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en de Benelux. sPrint verkoopt zelden textiel, de meeste klanten leveren textiel aan. Wij beheren de voorraden van onze klanten en wij bedrukken en borduren quasi alles. Wij zorgen voor neckprints, labels, verpakkingen met en zonder hangertje, prijs- en maatstickers, barcodes, .... De toegevoegde waarde van ‘Roemenië’ is de volledige service, handarbeid is hier nog betaalbaar,” legt D’haese uit. “Met het drukken van 1 of 2 kleuren ben je niet meer onderscheidend. We doen het moeilijke drukwerk: 8 kleuren, 12 kleuren.” Het bedrijf krijgt ook grote opdrachten van collega-drukkerijen. Wim D’haese: “Een order om 50.000 T-shirts te drukken blokkeert veel productietijd. Om hun bestaand cliënteel normale leveringstijden te kunnen waarborgen, besteden zij zo’n order liever uit aan ons. Vele drukkerijen hebben ook geen 18 kleuren- machines of geen borduurmachines” Meer activiteiten Bij drukken en borduren in Roemenië heeft de Samdam groep het niet gelaten. Twee jaar na de opstart van Printmasters werd Samdam Gifts opgericht. In 2014 nam de groep Ranco over, een distributeur van promotionele artikelen en busi- ness gifts met vestiging in Boekarest. “Dat was een bedrijf met twaalf verkopers en hierdoor is de omzet direct verdubbeld. Samdam Gifts doet full service in relatiegeschenken en behoort tot de top drie in Roemenië.” Tevens werd GPRO opgericht, een distributeur/groothandel. Dan is er ook Samdam Europe Srl, dat marketingdiensten, software en loyalty oplossingen levert voor de groep. Loyalty programma’s worden cruciaal voor de groep, aldus D’haese. Op de afdeling Incentive Hub werken vandaag 12 medewerkers. Zij staan ook in voor de werking van de Samdam Brandstores: gepersonaliseerde webshops voor eindklanten voor de verkoop van artikelen aan hun personeel, hun distributeurs of hun eindklanten. De shops hebben de look and feel van de klant in een open of gesloten omgeving,” zegt D’haese. “We zijn niet nieuw in die branche, maar we hebben nu nieuwe software. We hebben een upgrade gedaan met meer toeters en bellen.” De IT-afdeling van Samdam is gevestigd in Iasi. Die omgeving is, weet Wim D’haese, bekend om SAMDAM Internet? Hoe ziet Wim D’haese de evolutie van de distri- buteurs, zowel offline als online? Want online-be- drijven bieden vaak stan- daardproducten aan voor een scherpere prijs dan de klassieke offline-distribu- teurs. “Het internet is niet meer weg te denken. Er zijn nu altijd wel mensen die online willen bestellen en bedrijven hebben daar in geïnvesteerd. Online zal naar 50% van de markt gaan. Maar daarnaast zal er altijd ruimte zijn voor de ‘klassieke retail’ en het persoonlijk advies aan bedrijven voor relatie- geschenken en op maat gemaakte product media.” ‘Wij konden als grafisch bedrijf in België niet meer concurreren’
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5