PromZ.be 01-2020

41 FOCUS OP PENNEN journaling. Ann Magnus ziet een groter aantal vierkleuren-pennen de deur uit gaan in het kader van die bullet journaling. Ook bij Pasco Gifts geeft men aan dat de vierkleuren balpen opnieuw zeer sterk in de lift zit. Ronny Desmedt van Pasco Gifts zegt ook dat ‘pen-en-papier’ meer en meer als één geheel aange- boden wordt. Niet alleen een pen en notebook maar ook pennen samen met memo’s en notablokken. “Bic speelt hier handig op in om de Bic & Bic Sticky notes als 1 geheel aan te bieden. Pen en papier zitten dan samen verpakt in een transparante polybag.” Kwaliteit vs prijs De vraag is of de eindklanten zich laten leiden door de prijs van producten of dat ze voor kwaliteit kiezen. Als het gaat om grote aantallen dan is, aldus Fabrice Casul, de prijs doorslaggevend. Op de vraag ‘kwaliteit vs lagere prijs’ (wat zich onder andere uit in minder inkt in een buisje) heeft Ronny Desmedt het wat moeilijk om een antwoord te geven. “Het is een feit dat het promotionele - de balpen als reclamedrager - wel heel belangrijk geworden, belangrijker dan de schrijfduur,” stelt hij. Michel Van Bavel laat weten dat voor grote aantallen (vanaf 50.000 stuks) het aanbod uit China voordeliger is dan dat van de Europese kwalitatieve merken. Voor Fabrice Casul draait het vooral om kwaliteit, ook omdat MLD Concept zich in het kwaliteitssegment positioneert. Hij wijst erop dat “....degenen die kwaliteit willen, eerder gevoeliger zijn voor de kwaliteit van het kogeltje in de pen, van de inkt die niet lekt dan voor het criterium dat een pen lang mee moet gaan. Wie schrijf nog 4 kilometer (de eenheid om inkt aan te duiden - N.v.d.r.) met een pen van 1 à 2 euro voordat hij die verliest?” Relatiegeschenk Ann Magnus (Magnus Business Gift) zegt de klanten aan te raden kwaliteit van de pen als uitgangspunt te nemen. Immers: “Wat is de basisfunctie van een pen? Dat die schrijft. En je krijgt maar één kans met je naam bij een gebruiker van je pen. Schrijft die, dan is er geen issue. Schrijft die niet, dan kijkt men altijd van wie die komt. Je moet maar eens bij jezelf testen. Opmerkelijk!” Hoe is in dat verband de positie van de dure of luxe pen als relatiegeschenk? Ronny Desmedt zegt daarover dat “...die markt iets kleiner is geworden, al blijft ook hier voorzichtigheid geboden. Binnen een bepaald segment worden duur- dere schrijfwaren zeker nog met regelmaat gegeven en geapprecieerd als rela- tiegeschenk. De vulpen is hier een goed voorbeeld van. De vulpen zit opnieuw in de lift als luxe schrijf instrument en relatiegeschenk.” Patrick Notteboom (Maximum Image) zit op dezelfde lijn als hij stelt dat “...een dure pen met de naam erin gegraveerd nog steeds zeer geapprecieerd wordt als eindejaarsge- schenk of om iets te vieren, bijvoorbeeld vijf jaar in dienst.” Ann Magnus, Michel Van Bavel en Fabrice Casul zien de zaken anders. “Het aantal dure pennen is sterk verminderd,” aldus Ann Magnus. “Er zijn leukere items om te geven dan een pen waar je eigenlijk geen logo op zet.” Michel Van Bavel geeft aan dat een pen van méér dan 25 euro zeer weinig verkocht wordt. “Dat ligt mee in de lijn van dure relatiegeschenken ...dat wordt minder gedaan.” En Fabrice Casul stelt dat als iemand 100 of 300 euro als budget voor een cadeau heeft “... ik toch de indruk heb dat hij eerder een koffer of een tas aanbiedt dan een pen.” EN BREF CLASSIQUE. Un stylo… Les acheteurs parlent souvent avec beaucoup de dédain du stylo en tant que produit promotionnel. Le stylo reste tout de même un classique et est encore toujours autant demandé, même dans cette ère digitale. Au niveau des distributeurs, ce « médium » occupe encore toujours une place prépondérante. RESPONSABLE. Les stylos doivent s’intégrer dans la politique d’Entreprise Socialement Responsable des clients finaux des conseillers/distributeurs. C’est une tendance qui émerge depuis plusieurs années. En outre, on constate également la volonté de pouvoir disposer de produits de meilleure qualité, de stylos originaux, d’un choix moindre mais plus qualitatif ainsi qu’une livraison plus rapide. CADEAU D’AFFAIRES. Un stylo de luxe reste un cadeau de fin d’année ou de remerciement très apprécié, mais la position du stylo de luxe en tant que cadeau d’affaires est menacée. En effet, le nombre de ces stylos vendus par les distributeurs est en baisse. En potloden....? De markt van schrijfinstrumenten is ruimer dan alleen die van bal- pennen. Het oude vertrouwde potlood is ook nog een item op die markt. Hoe staat het daarmee? Michel Van Bavel laat weten dat potloden geregeld verkocht worden maar de aantallen vergeleken met pennen zeer klein zijn. Ann Magnus (Magnus Business Gifts) zegt dat potloden even een trend zijn geweest maar dat dat nu ver- minderd is. Ronny Desmedt (Pasco Gifts) zegt dat potloden minder gevraagd wordt al mag het inzetten ervan als promotioneel artikel niet onderschat worden. “Het functionele is hier wel belangrijker. Meestal worden deze doelgerichter gekocht en ingezet. Bijvoorbeeld bij architecten, scholen, tekenaars of mensen die schetsen of teksten moeten maken waar makkelijk opnieuw begonnen kan worden door de gom te gebruiken. Ook ‘Sprout potloden’ zijn zeer populair. Dit is een biopotlood dat je eerst kan gebruiken en vervolgens kunt ‘planten’. Er bestaan 16 verschillende soorten zaadjes van bloemen en planten.” En voor Fabrice Casul (MLD Concept) geldt ook dat pot- loden minder gevraagd worden. “Maar wie zich wil laten opmerken als groen (een potlood in hout) of als origineel (een mooi matzwart potlood met goud- of zilveropdruk) kiest heel snel voor een potlood.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5