PromZ.be 01-2020
53 SPONSORING wielrennen of wielertoerisme. De Onderzoeksgroep Sport & Bewegingsbeleid van de Faculteit Bewegings- & Revalidatiewetenschappen van de KU Leuven) deed in 2017 onderzoek naar de uitgaven aan sporttakken op jaarbasis (‘Gratis sporten bestaat niet’). Daaruit blijkt dat wielrennen voor de beoefenaren duurste sport is, zowel bij kinderen (2.092 euro per jaar) als bij volwassenen (3.409 per jaar). Maar voor het gros van de sporten situeren de jaarlijkse uitgaven zich op minder dan 500 euro. Bij kinderen zijn de uitgaven van 20 van de 38 onderzochte sporten minder dan 300 euro. Bij volwassenen zijn die van 15 van 36 geciteerde sporten minder dan 300 euro. De Leuvense onderzoeksgroep deed in 2019 eveneens een analyse van het sponsorlandschap in het amateurvoetbal in Vlaanderen. Daaruit bleek dat 66,2% van het sponsorende bedrijfsleven als een klein bedrijf geregistreerd staat en 21,1% als een middelgroot bedrijf. Het gaat in die sport om relatief kleine bedra- gen: 28,7% sponsort voor minder dan 1000 euro, 19,1% voor 1.000 tot 2.000 euro. De onderzoekers kwamen uit op een gemiddeld sponsorbedrag van 4.748 euro. En wat brengt het op? Welke return hebben de sponsors eruit gepuurd? Die bestaat vooral uit visibiliteit: langs het sportterrein (88,3% van de sponsors), op de website (73%) en in het cafetaria (72,1%). Networking en hospitality zijn minder belangrijk qua return: 52,3% respectievelijk 42,3%. EN BREF RÉSAUX SOCIAUX. Le sponsoring n’a pas toujours besoin d’être attribué au sport de haut niveau. Le sport de masse - qu’il soit régional ou non - offre également des possibilités. En effet, le développement des réseaux sociaux offre désormais aux « petits » sponsors davantage de possibilités de visibilité, car les clubs sportifs y sont également actifs. NOMBRE. Sur l’ensemble de la Belgique, le nombre total des membres de clubs sportifs s’élève à 2.137.521, ce qui signifie qu’un habitant sur cinq est affilié à un club. Selon les données de Sport Vlaanderen, il y avait 27 396 clubs en Flandre en 2018. Le nombre moyen de sportifs par club était de 81,91 personnes. Selon les chiffres de l’ADEPS, en 2015, il existait en Wallonie et à Bruxelles 59 fédérations reconnues auxquelles 7 274 clubs y étaient affiliés au total. MONTANTS. Il n’est pas toujours nécessaire d’avoir recours à des montants élevés dans le cadre du « sponsoring à petite échelle ». Il existe de nombreux sports où les dépenses des pra- ticiens restent relativement faibles. Des études menées auprès des clubs de football amateur ont démontré que le montant moyen de sponsoring s’élevait à 4 748 euros. Près de la moitié des montants sont inférieurs à 2 000 euros.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5