PromZ.be 01-2020

56 Hoe bent u in de business gekomen? Ellen Machiels: “Ik heb communicatiewetenschappen gestudeerd aan de UFSIA in Antwerpen. Na vier jaar communicatie had ik echter niet het gevoel dat ik klaar was om de bedrijfswereld in te stappen. Ik heb daarom nog een jaar marketing gedaan bij Vlehko, waar uitsluitend door mensen uit het bedrijfsleven les werd gegeven. Daar ben ik ben in contact gekomen met Delhaize en met kids-marketing. Het was het einde van de jaren negentig, begin 2000 en kidsgadgets boeiden me: hoe kon je via de kinderen ouders bewegen een A-merk mét gadget te kopen in plaats van een B-merk zonder gadget. “Mijn oorsprong is Limburg. Mijn man (toen nog mijn vriend) werkte al in Limburg en ik miste het Limburg-gevoel. Ik zag een advertentie van M&AD in Genk dat een junior account manager voor promotionele artikelen zocht. Verkoop trok me altijd al. Bij mijn sollicitatie klikte het meteen met zaakvoe- der Danny Weckx en met de mensen hier. Het was mijn eerste solliciatie en ook mijn eerste job. Mijn idee was dat drie jaar te doen en dan in de richting van product management in bedrijven te gaan. Maar het trok me dat je hier altijd bezig bent met andere producten en dat je bij de klant zit.” Vanwaar komt de naam? Ellen Machiels: “Officieel is het M&AD, wat staat voor Management & Advertising Development. Wij zeggen nu MAD - Marketing & Advertising, een beetje een gekke groep, eentje met een hoek af. We hebben altijd con- cepten gebracht in promotionele gadgets maar zijn geen reclamebureau (dat waren we ook niet in de beginjaren).” Wat is het sterke punt van u voor de adverteerder? Ellen Machiels: “We hebben het lef gehad om bij goede klanten advise- rend te zijn. We kwamen bij hen voor promotionele producten en zagen hun wagens staan met een andere bestickering en ook hun briefpapier met weer een andere kleur. We zeiden dat er een kakafonie aan huisstijlen was. Marketing was er verantwoordelijk voor de promotie, Human Resources voor de auto’s en nog een andere afdeling voor bijvoorbeeld vlaggen. We wezen op het belang om de eigen uitstraling visueel uniform naar buiten te brengen. Dat werd geapprecieerd door die bestaande klanten. In het ver- leden hadden we binnen de groep ook een eigen drukkerij. Die is in 2009 afgestoten omwille van de loonkosten en omwille van het feit dat veel grote leveranciers zelf gingen bedrukken. We hebben kennis van druktechnieken en kunnen zeggen dat een logo op een pet beter geborduurd dan gedrukt kan worden. “We vinden ook een persoonlijke aanpak van de klant heel belangrijk. We gaan naar de klant toe en luisteren naar de klant. We hebben daarom bewust Ellen Machiels (42) is CEO van de M&AD Group. Voor antwoorden op de vaste vragen in deze rubriek trok PromZ-be naar Genk. A chat with... Ellen Machiels CEO M&AD-Group ‘Persoonlijke aanpak van de klant is belangrijk’ TUSSEN POT & PINT Ellen Machiels (42) is CEO van M&AD Group in Genk. Ze is gehuwd en heeft een dochter.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5