PromZ.be 01-2020

57 geen showroom. Verder zoeken we naar kwaliteit en verkopen alleen items waar we zelf achter staan. Als iemand een T-shirt van 120 grams katoen wil, dan zeggen we ‘koop dat maar online’. We staan daar niet achter. Kortom, dat willen we niet verkopen.” ...in één woord Ellen Machiels: “No-nonsense.” Wat is uw visie op de toekomst en wat zijn de uitdagingen? Ellen Machiels: “Er is zeker een toekomst voor deze sector. Daar ben ik van overtuigd, maar er zijn ook veel uitdagingen. De gouden jaren, de toy-busi- ness-jaren zijn voorbij. Kids-gadgets worden steeds meer gebannen. Die zijn er bijvoorbeeld niet meer bij McDonalds. Het is eveneens gedaan met de kleine ‘prullaria’. Daar ben ik ook niet rouwig om. De mensen kwamen ermee thuis en dan ging zo’n product in de vuilnisbak. Dat betekende dat je merk in de vuilnisbak ging. Een klant wilde eens voor kinderen een button en ik heb gezegd dat hij dat beter niet kon doen. Zo’n button wordt even gebruikt en dan weggelegd. Je kunt beter iets educatiefs bieden. En neem liever een iets duurder product en minder ervan in aantal dan prullaria die geen toegevoegde waarde hebben. “Het aspect milieu (eco, MVO) wordt ook steeds belangrijker. Je moet voor- zichtig zijn met polybags en niet te veel verpakking hebben. Je hebt paper flowpacks, en FSC-karton. Ik geloof niet in eco-producten in plastic zakken.” Zou u het vak aan uw kinderen aanraden? Ellen Machiels: “Dat is een moeilijke vraag. Ik merk dat mijn dochter op haar moeder lijkt: ze heeft een heel goede babbel. Maar of deze business haar zal liggen, daar ben ik niet van overtuigd. Het is een harde business waarin je zeker als vrouw je mannetje moet staan. Marketing is in bedrijven geen topprioriteit en de budgetten ervoor zijn klein. Het is al een heel gevecht om daar binnen te komen. Bedrijven reageren bijvoorbeeld met ‘waarom moeten we een pen met ons logo hebben’. Ze moeten echter denken aan hun corebusiness en die ondersteunen. Dan moet je, vind ik, toch minstens een balpen als blijvend item van je bedrijf kunnen meegeven. Maar dan wel een pen van kwaliteit. En zou ik het vak aanraden aan anderen? Ja, want ik doe het zelf graag, al twintig jaar. Je zorgt voor je klanten en je zorgt dat ze tevreden blijven.” Wat is het leukste item dat u heeft verkocht? Waar bent u trots op? Ellen Machiels: “Waar ik het meest trots op ben, zijn de badhandschoenen met Nemo-figuurtjes voor Omega Pharma in samenwerking met Disney. Met dat project heb ik in de beginjaren deuren voor mezelf geopend. Het was een idee van mij, ik ben het gaan presenteren en dacht ‘ik laat niet af voor ik een getekende bestelbon heb’. Dat is een fenomenale order gewor- den. Voor mij was dat belangrijk, want als ik het daar kon, dan kon ik dat ook bij andere grote namen.” Hoe winkelt u? Ellen Machiels: “Je gaat lachen... Ik heb het geluk dat mijn man winkelt. Iemand moet het toch doen... Hij maakt dan foto’s van promotionele arti- kelen en als het leuke items zijn, koopt hij het merk. Wat we bij MAD wel doen is dat we als team één of twee keer per maand naar de grote ketens (Carrefour, Delhaize, Albert Heijn en nu ook Jumbo) gaan om er te kijken. Iedereen houdt ook goed de folders in de gaten en analyseert die. We heb- ben hier intern ook whatsapp-groepen. Alle leuke dingen die we zien, delen we daarin.” Wat doet u in uw vrije tijd? Ellen Machiels: “Ik heb heel weinig vrije tijd en de vrije tijd die ik heb, staat volledig in het teken van ons gezin.” TUSSEN POT & PINT EN BREF ELLEN MACHIELS . Ellen Machiels (42) est la CEO du Groupe M&AD. PromZ-be s’est rendu à Genk pour obtenir des réponses aux questions rituelles de cette rubrique. PERSONNEL. Ellen Machiels déclare qu’une approche person- nelle du client est un point très important chez M&AD. « Nous nous rendons directement chez le client et sommes à l’écoute de ses souhaits. C’est la raison pour laquelle nous ne possédons pas de showroom. De plus, nous sommes constamment à la recherche de produits de qualité et ne vendons que des articles correspondant à nos propres aspirations. » BABIOLES. Selon Ellen Machiels, le secteur ne veut plus pro- poser toutes sortes de petites babioles, et elle s’en réjouit. Ellen Machiels s’explique : « Les gens recevaient un tel produit et, une fois chez eux, l’article finissait directement à la poubelle, ce qui signifie que votre propre marque y finissait également. Optez plutôt pour un produit un peu plus onéreux mais dans un plus petit volume plutôt que toutes ces babioles qui n’apportent aucune valeur ajoutée. » ‘Het aspect milieu wordt steeds belangrijker’

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5