PromZ.be 01-2020
NEWS 8 PSI : durabilité à tout prix Lors du récent salon PSI (le salon international des produits promotion- nels et des cadeaux d’affaires de Düsseldorf en Allemagne), la durabilité fut la tendance la plus prédominante. Sur de nombreux stands, le vert était la couleur principale et des thèmes comme l’écologie, la durabilité et les objets fabriqués en matériaux recyclés étaient au centre de toutes les attentions. D’autre part, on a toutefois pu remarquer que l’offre de stylos (recyclés ou non, ou encore en bioplastique) et d’accessoires d’ordinateurs portables est encore très importante. Les purs produits technologiques (clés USB, batteries externes, chargeurs,…) qui étaient populaires il y a quelques années, ont moins été mis en avant cette année. On a également constaté que très peu d’articles liés au football étai- ent proposés sur les différents stands alors que cette année aura lieu une Coupe d’Europe. Auparavant, les années durant lesquelles un Championnat du Monde ou d’Europe était organisé, les fournisseurs proposaient nettement plus de product media sur le thème du football. L’expérience de ces dernières années a démontré que les annonceurs organisent un plus grand nombre d’actions proposant des product media au cours de la phase finale d’un tel événement. Enfin, le stand le plus animé fut celui de Cartamundi, où les collabo- rateurs proposaient aux visiteurs de participer à des parties de cartes « rapides », leur permettant ainsi de leur faire découvrir leurs produits en un très court laps de temps. Cette année, le salon PSI s’est déroulé du 7 au 9 janvier. PSI est en principe un salon réservé aux distributeurs, mais ces dernières années, les distributeurs sont autorisés a également inviter des clients finaux à participer à cet événement. VOETBAL: TURBOVOOR PRODUCT MEDIA Grote internationale voetbaltoernooien, zoals het Europees kampioenschap van 12 juni tot en met 12 juli aanstaande, bieden kansen voor adverteerders om promotioneel ‘te scoren’, zeker nu de Rode Duivels opnieuw van de partij zijn. Elke keer dat er een wereldkampioenschap of Europees kampioenschap mét Belgische deelname is, betekent dat dat bedrijven met product media daar op inspelen. Uit de Promowatch van PromZ-be bleek dat in 2018 in mei en juni adverteer- ders met een groot aantal acties inhaakten op het WK in Rusland. In de aanloop naar het WK en tijdens het WK waren er een dertigtal acties met voetbal als thema. Bijzonder populair waren toen supportersartikelen (vooral Belgische vlaggen, pruiken in de Belgische driekleur, banging sticks) en voetballen. Ook de partners/sponsors van de Rode Duivels (Koninklijk Belgische Voetbalbond) waren actief met supporters-premiums. Zij konden gebruik maken van de benaming Rode Duivels/Diables Rouges/Red Devils). De bedrijven die géén partner zijn, mogen die benaming niet gebruiken, wel de term voetbal en de Belgische driekleur. Naast het Europees kampioenschap voetbal zijn er deze zomer van 22 juli tot en met 9 augustus ook de Olympische Spelen waarop met product media - al dan niet in de Belgische driekleur - ingespeeld kan worden. De belangrijkst sportevenementen in de komende maanden: 25 maart Driedaagse Brugge-De Panne (wielrennen) 27 maart E3 BinckBank Classic (wielrennen) 29 maart Gent-Wevelgem (wielrennen) 1 april Dwars door Vlaanderen (wielrennen) 5 april Ronde van Vlaanderen (wielrennen) 8 april Scheldeprijs (wielrennen) 15 april Brabantse Pijl (wielrennen) 22 april Waalse Pijl (wielrennen) 3 mei GP van Nederland (Formule 1) 30 mei Champions League (voetbal) 9 - 31 mei Giro d’Italia (wielrennen) 12 juni - 12 juli Euro 2020 (EK voetbal) 27 juni tot 19 juli Ronde van Frankrijk (wielrennen) 22 juli- 9 augustus Olympische Zomerspelen Tokyo In de VS heeft ASI (Advertising Specialty Institute) herbruikbare rietjes als promotio- neel product van het jaar 2019 bestempeld. Die rietjes zijn vervaardigd uit bamboo, roest- vrij staal of silicone. Momenteel hebben in de VS volgens gege- vens van ASI 275 leveranciers van promo- tionele producten herbruikbare rietjes in hun aanbod. Het aantal zoekopdrachten voor ‘rietjes’ steeg in de eerste drie kwarta- len van dit jaar met 247% ten opzichte van dezelfde periode in 2018. De zoekopdrachten voor ‘herbruikbare rietjes’ gingen met 402% vooruit op jaarbasis. In de top vijf van de pro- centueel sterkste stijgers in zoekopdrachten staan ‘rietjes’, ‘roestvrij stalen rietjes’ en ‘her- bruikbare rietjes’. Voor veel bedrijven die een promotioneel product zoeken, zijn dergelijke rietjes niet alleen een leuk item maar ook een manier om de goegemeente duidelijke te maken dat ze een hart hebben voor het leefmilieu. HERBRUIKBARE RIETJES: PROMOTIONEEL PRODUCT VAN HET JAAR
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5