PromZ.be 03-2020
13 EINDEJAARSGESCHENKEN ‘B lijf in uw kot’. Die uitspraak deed Maggie De Block, minis- ter van Volksgezondheid en Sociale Zaken, in het nationaal parlement aan het begin van de coronacrisis. De lockdown die midden maart inging, maakte dat dé Belgen zich terugplooiden op het eigen huis. En dat huis blijft ook sinds de versoepeling van de maatregelen in juni belangrijker dan het de laatste jaren is geweest. Home sweet home - als het ware. Zegt trendwatcher Nathalie Bekx (Trendhuis) over de lockdown-peri- ode: “We werden teruggeworpen op onszelf en zijn ‘thuis’ weer gaan ontdekken. Je had ook geen keuze. We zijn tot de ontdekking gekomen dat er genoeg ingrediënten waren om het leuk te maken. We zijn met zijn allen weer gaan koken en hebben recepten uitgeprobeerd, we hebben ons eigen café georganiseerd, we hebben met andere woor- den de gezelligheid zelf gecreëerd. We zijn het ‘slow life’ gaan waarde- ren en zijn content met de eenvoudige dingen. Voor-corona was een weekend weg een citytrip met het vliegtuig. Tijdens de lockdown zijn we lokaal gaan wandelen en hebben we gezien dat de eigen buurt ook mooi is, dat er in je eigen omgeving ook mooie landschappen zijn. Het is het ontdekken geweest van het lokale ‘tout court’, ook meer lokale producten.” Cocoonen Je denkt daarbij automatisch aan cocoonen (in de jaren negentig ‘uitge- vonden’ door Faith Popcorn), hoewel cocon en cocoonen eigenlijk ver- keerde woorden zijn. Die slaan immers op het jezelf terugtrekken in een baarmoederhouding. “In een cocon ben je afgesloten,” aldus Nathalie Bekx. “We gaan niet cocoonen, we gaan ‘bubbelen’. Dat is ook online buiten de eigen leefgemeenschap gaan en daar praten over kleine een- voudig dingen, want er valt niet veel te beleven. We blijven praten, we gaan online aperitieven. We hebben ons absoluut niet van de wereld afgesloten. Wel hebben we onze dagelijkse vrienden en collega’s op een andere manier leren kennen en zijn we het menselijk contact gaan waarderen.” Ook het Deense ‘hygge’ en andere Scandinavische afgeleiden daarvan zoals ‘lykke’ en ‘hagom’ zijn de laatste jaren veel besproken. Dat zijn ook vormen van cocoonen en van knus gezellig thuis zitten met zelfgebak- ken appeltaart en zelfgebreide sokken aan de voeten. Cocoonen is een noodzakelijk antidotum tegen de snelheid van het leven. “De mensen kunnen de stress van het leven, van het superefficiënt zijn, niet altijd aan,” aldus Nathalie Bekx. En over de Scandinavische vormen van knus- heid zegt ze: “Die mensen kunnen niet anders dan thuis zitten: het is ‘In de lockdown-periode zijn we ‘thuis’ weer gaan ontdekken’ te koud om buiten te komen. Je moet daar in kleine huisjes de winter ‘overleven’ en de helft van het jaar is het er donker. Dan moét je het wel gezellig maken. Hygge is gezelligheid creëren en dat doen ze daar al lang. Ze proberen ook meer te delen met elkaar. Ze gaan online en zeg- gen ‘ik kook vanavond dit gerecht en wie wil kan het komen afhalen’. Ze organiseren gezelligheid. Gezelligheid wil niet zeggen thuis in je cocon blijven. De cocon gaat verder dan je eigen ik en de naaste familie. De ‘bubbel’ is veel groter, zeker in wintertijd.” Blijvendfenomeen Distributeurs/adviseurs in product media beoordelen cocoonen als een blijvend fenomeen, zeker onder invloed van de corona-maatregelen en zeker met de winter voor de deur. Fabrice Casul van MLD Concept zegt dat cocoonen eerder bij de winter dan bij de zomer past. De zomer, dat is buiten. “Maar in september en oktober komt cocoonen weer op. Een fijne warme deken in de winter doet altijd plezier,” aldus Fabrice Casul. En niet alleen plaids en fleecedekens zijn dan gegeerd, ook verwenpro- ducten en wellness gerelateerde geschenken. Ann Magnus (Magnus Business Gifts) stipt aan dat het geven van verwenproducten past in maatschappelijk verantwoord ondernemen: “Bedrijven zitten in met de zorg voor hun medewerkers. We hebben al een paar jaar verwenpro- ducten in ons gamma waar we de nadruk leggen op duurzaamheid. Bovendien is je huid je grootste orgaan. Je wil als bedrijf ook niet hebben dat je een handcrème geeft aan je medewerkers waar ze een allergische reactie op hebben.” Zowel Van Bavel Enjoy Giving als Pasco Gifts geeft aan dat cocoonen niet meer alleen tot de kerst- en eindejaarsperiode beperkt blijft, maar het hele jaar door een fenomeen is. En tot zolang het corona-virus heerst, zal dat zo blijven, weet Ronny De Smedt van Pasco Gifts. Zelf doen Daar passen ook andere producten en andere, soms herontdekte bezigheden bij. Nathalie Bekx wijst op lokale producten waardoor je je minder afhankelijk voelt: lokaal gebrouwen bier, Belgische wijnen. Windowfarming past daar als trend ook in. De mensen voelen zich daardoor meer verbonden met de natuur. Zelf koken of koken voor een ander is ook een herontdekte bezigheid. Ondanks de vele kookboeken en kookprogramma’s zijn ‘de’ mensen slechter gaan koken, weet Bekx. “Maar in de coronatijd hebben we weer leren appelcake te maken en dat smaakt naar meer. Huisvlijt neemt weer toe.” Het gaat dan om doe- het-zelven (tijdens de lockdown is er veel geklust...), planten- en tuin- verzorging en zelfmaakmode. In dat verband laat Femke Debie, online communication & PR coordinator bij mercerieketen Veritas, weten dat er in de lockdown-periode “...zeker een duidelijke stijging in de verkoop van DIY te bemerken is geweest. Die verkoop is ook na de lockdown vrij stabiel gebleven. Mensen hebben hun weg naar ‘zelfmaak’ weer
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5