PromZ.be 03-2020
14 EINDEJAARSGESCHENKEN EN BREF A LA MAISON. La crise du corona a bouleversé la société. La maison est redevenue un endroit de prédilection, et cette situation perdurera encore un certain temps. Pour les cadeaux de fin d’année, les entreprises peuvent sans aucun doute faire appel aux product media dédiés à ce thème. BULLER. Lorsque l’on aborde le thème du nid douillet de la maison, on pense immédiatement au « cocooning » ainsi qu’au « hygge » scandinave où le confort est primordial. La « trendwatcher » Nathalie Bekx explique que le cocooning se traduit généralement par le fait de se couper du monde, mais en ces temps de crise du corona, les gens continuent à se rapprocher « virtuellement » les uns des autres par le biais d’internet. Selon Nathalie Bekx, nous n’allons plus « cocooner » mais nous allons « buller ». CADEAUX. Dans la perspective d’idées de cadeaux pour l’hi- ver et les fêtes de fin d’année, les distributeurs et conseillers en product media peuvent tabler sur cette nouvelle situation. Ils peuvent mettre en avant des articles comme des couver- tures moelleuses, des produits de bien-être, des produits de bricolage ainsi que des jeux de société. gevonden.” Qua product media is er ook een aanbod van doe-het-zelf-producten. Zegt Ronny De Smedt (Pasco Gifts): “Voor handige tools zoals vouw- meters, rolmeters en gereedschap multi-tools voor huis en tuin zien we ook een meerverkoop.” Maar de adviseurs/distributeurs plaatsen bij die productgroep wel enkele kanttekeningen. Michel Van Bavel (Van Bavel Enjoy Giving) stelt: “Dat hebben we ook in het gamma maar onze erva- ring leert dat een geschenk niet moet zijn om een persoon weer aan het werk te zetten. Als je de persoon goed kent en weet wat hij nodig heeft, kun je wel iets geven om te werken, anders niet. Het kan wel in een privésfeer.” En Ann Magnus (Magnus Business Gifts) zit op dezelfde lijn en gaat nog verder dan Van Bavel: “Ik vind het zelf niet leuk om een geschenk te krijgen om te werken dus ergens onbewust neem ik dat niet mee op in ons gamma.” Eindejaar Het aanbod van producten in en rond het huis is echter veel breder dan alleen dhz-artikelen. Veel leveranciers hebben er een apart thema van gemaakt. Fabrice Casul merkt op dat het veeleer gaat omproducten voor in dan voor rond het huis. Dan gaat het, zoals Patrick Nottebooom van Maximum Image aangeeft, om een brede waaier van producten: voor de keuken, de badkamer, de huiskamer. Het zijn ook producten die perfect passen als geschenk in de eindejaarsperiode. Ann Magnus: “We heb- ben omwille van ons aanbod in spaaracties een heel ruim aanbod aan geschenken en gadgets voor rond en in het huis. Naar het eindejaar toe zitten hier hele leuke items in zoals een Fatboy Lamzac of een oplaadbare lamp maar ook mooie tapas-sets. Een Belg is heel merkgebonden dus als je dan als geschenk iets kan geven van een merk dat binnen je budget past, dan is de gepercipieerde waarde bij de ontvanger hoger.” Adviseurs spelen daarop in met speciale eindejaarsaanbiedingen naar de eindklanten toe. Bij MLD Concept biedt men elk jaar minimum één cadeau dat een link heeft met het huis. En als het goed gekozen is, wordt het meermaals gebruikt door het hele gezin. Magnus Business Gifts heeft al mailings verstuurd rond het aanbod van kerst- en einde- jaarspakketten, geen kant en klare pakketten, maar pakketten die de eindklant zelf kan samenstellen op basis van het aanbod. Van Bavel Enjoy Giving heeft verschillende presentaties maar zegt op maat van de klant te werken om een pakket samen te stellen. Homo ludens? De afgelopen lockdown-periode heeft ook geleerd dat ‘de’ mensen thuis samen weer spelletjes zijn gaan spelen. Overigens is dat een trend die enkele jaren geleden al inge- zet is. Als het om product media gaat, is het aanbod van spelen niet groot, onder meer omdat de concurrentie van de retail met zeer scherpe prijzen groot is. Toch zegt Ronny De Smedt (Pasco Gifts) dat “...gezelschapsspelen populair blijven. Vooral de traditionele spelen doen het zeer goed. Denk aan speelkaarten, vier-op-een-rij, dammen, schaken... We zagen dit reeds vorig jaar en we zien dat deze trend zich verderzet.” Ook bij Van Bavel Enjoy Giving ziet men de trend naar gezelschapsspelen al enige tijd. Die wordt ingegeven door ‘weg van het digitale’ en een ‘back to basics’. Joris Van Derbeken (Jorta BVBA, producent van de spellen Passaportas en Woblet) zei in dat verband in Trends: “Veel mensen denken dat de markt voor bordspellen krimpt. Het tegendeel is waar. Het is een groeimarkt. We denken dat de mensen weer de gezelligheid opzoeken. Je moet de bordspellen afzetten tegen de digitale spelen. Die twee hebben elk een eigen functie. Als je alleen bent, of even een moment voor jezelf hebt, dan pak je je tablet of smart phone en gaat een spelletje doen. Maar er zijn momenten waarop je samen met andere mensen wil zijn en waar er fysieke interactie is. Zo kom je bij spellen uit. Een bordspel is gezelligheid, wat nu door corona versterkt wordt. Maar de trend is al een paar jaar gaande.” Ook puzzels doen het goed. In week 12 (16 tot 22 maart) constateerde Jumbo in de Benelux “....een plotse stijging van maar liefst 438,5 % in de online doorverkoop van alle puzzels en het educatieve speel- goed.” Hamburgerketen McDonalds bracht dit voorjaar zelfs een speciale BurgerPuzzle uit...
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5