PromZ.be 03-2020
21 PRODUCTIE te sluiten bij de interesses van de bestemmeling alleen maar groter. Colruyt Group gaat hier al heel ver in: alle folders en mailings rollen van een digitale vierkleurenpers en elke mailing is anders. Wat voor boeken en direct mailings kan, kan dat dan ook voor pro- duct media? Jazeker en de mogelijkheden worden steeds groter. Dat laat toe om kleine print-runs te draaien, op ‘afroep’ te printen en om aanpassingen door te voeren op basis van de informatie die over een persoon beschikbaar is. Van balpennen via T-shirts tot beachflags.
Textiel?Digitaal Bij Biznizpoint in Leuven zegt Dirk De Clercq dat ondanks dat hij een zeefdrukker is (‘Ik heb inkt onder mijn nagels’) hij voor textiel bedrukken in digitaal printen gelooft. “We moeten mee met de tijd en dan moet je naar digitaal. Het grote voordeel van digitaal drukken zijn de lage opstartkosten, zeker in full colour. Ga je naar zeefdruk dan heb je voor elke kleur weer een opstartkost. Bij digitaal is de opstartkost 30 euro. Bij zeefdruk is dat 40 euro per kleur,” aldus De Clercq. Een bedrukking in zeefdruk waarbij 9 kleuren nodig zijn, tikt meteen aan. Het instellen van de zeefdruk is ook arbeidsintensief, terwijl het bij digitaal printen heel snel kan gaan (een speciaal programma, het bestand opladen, eventu- eel vergroten of verkleinen, de plaats bepalen op het kledingstuk en dan printen). Maar als de de drukpers eenmaal op gang is, wordt de prijs per stuk lager naarmate de aantallen stijgen. “Hoe groter de aantallen, hoe goedkoper zeefdruk wordt,” zegt De Clercq. Bij digitaal drukken bepaalt Digitaal en ecologie Digitaal heeft als voordeel dat het past in een ‘duurzaamheidspolitiek’ van een bedrijf. Het is een proces dat volledig op waterbasis verloopt. “Als je textiel van ‘Stanley Stella’ neemt dan is dat organisch katoen,” aldus Dirk De Clercq van Biznizpoint. Organisch katoen is GOTS-gecertificeerd (waarbij GOTS staat voor Global Organic Textile Standard). “Als je dat kantoen digitaal bedrukt dan blijft het eindproduct GOTS-gecertificeerd,” zegt hij. Bij zeef- druk is dat bijvoorbeeld niet het geval. de te bedrukken oppervlakte mee de prijs. De inkten zijn immers het duurste. “Een klein logo drukken is minder duur dan een groter,” stelt hij. En als er direct op een gekleurd T-shirt gedrukt wordt (‘dtg’- direct to garment) moet er eerst een aparte coating aangebracht worden wat een prijs oplevert die 30% hoger is dan voor het bedrukken van een wit T-shirt. “Op wit is er geen probleem. Bij gekleurde of zwarte kleding moet er eerste een coating komen voor goede hechting, vervolgens een witte laag en daarna kun je full colour-beeld erop drukken. Dat maakt het duurder. Maar er zijn inmiddels ook al voorbehandelde T-shirts. Die hebben een precoating.” Kleineaantallen Bij kleine aantallen (25, 50) is digitaal drukken financieel gezien een goed alternatief, maar bij 100 stuks is zeefdruk weer goedkoper. Maar als iemand snel toch zo’n groot aantal wil hebben, is digitaal toch weer interessanter. Een mix van beide technieken behoort ook tot de moge- ‘Digitaal laat toe om acties te doen naar een groot publiek met als pre- mium een geïndividualiseerd T-shirt’
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5