PromZ.be 03-2020
22 PRODUCTIE lijkheden. De Clercq geeft als voorbeeld een brouwerij die T-shirts zou willen voor de medewerkers van een café. Op de rugzijde kan het logo van de brouwerij in grote aantallen in zeefdruk aangebracht worden en op de voorzijde het logo van elk individueel café al dan niet met de naam van de drager in digitale print. Digitaal laat ook toe om acties te doen naar een groot publiek met als premium (al dan niet betalend) een met eigen foto of naam geïndividualiseerd T-shirt. CMYK Een nadeel van digitaal printen is dat er niet gewerkt kan worden met pantone kleuren (PMS), wat wel mogelijk is met zeefdruk. Wel kan men met de vier kleuren in digitaal (CMYK - cyaan, magenta, yellow, key) pantone-kleuren benaderen. Mark van West, sales-executive bij Van Bavel Enoy Giving, zegt dat bij zeefdruk in één pantone-kleur er sprake is van volvlak. Bij digitale print zie je als je met een vergrootglas kijkt pixels voor de opbouw van de pantone kleur. Bij digitaaldrukken wordt de inkt op de drager gespoten en moet dus lopend zijn. Bij zeefdruk is de inkt een pasta die volledig dekkend is. En zegt hij “...sommige kleuren zoals fluo, goud of zilver kunnen een probleem vormen. Als je inkt met goudkleur maakt, voeg je daar additieven aan toe. Fluo verkrijg je door reflectieve poeder toe te voegen. Met digitaal drukken kan dat niet.” En met CMYK kun je wel een zwarte kleur verkrijgen (cyaan, magenta en yellow in gelijke hoeveelheden samen), maar nooit wit. Wil je een witte kleur hebben, dan kan dat eenvoudig als het basismateriaal wit is. Bij gekleurde materialen moet er eerst een witte ondergrond aan- gebracht worden. Een oplossing is digiflex waarbij er digitaal gedrukt wordt op een transfer die dan op de stof aangebracht wordt. Dirk De Clercq zegt dat die techniek vooral toegepast kan worden voor kleine bedrukking. Die is ook een oplossing voor niet-katoenenstoffen (regenjasjes, polyester stoffen). Direct to garment kan immers alleen op katoen. Digiflex heeft nog een ander voordeel: “Direct to garment moet gewassen worden op 30°, zeefdruk kan op 40°, maar een transfer kan tot 90°,” aldus De Clercq. Dat is vooral belangrijk als er bedrukt moet worden op kleding die met het oog op de bestrijding van het coronavirus op minstens 60° gewassen moet worden. Sublimatie Zo’n transfer of ook een sublimatie is eveneens een oplossing om ronde vormen digitaal ‘te bedrukken’. Met inkjet moet in principe het te bedrukken item vlak liggen zodat er overal een gelijke afstand is ten opzichte van de spuitkoppen. Is dat niet het geval dan krijg je vervormingen in de bedrukking. Sublimatie is een proces waarbij een stof van de vaste fase overgaat in een gasvormige fase en daarbij de vloeibare fase overslaat. Een print wordt als het ware ingebakken in de oppervlakte van het object dat bedrukt moet worden. Ook hier wordt er gebruik gemaakt van een transfer. Het beeld wordt in spie- gelbeeld op een transfer gedrukt en het te bedrukken artikel wordt met hittebestendige tape op de print bvestigd. Dan gaat het onder de transferpers die print in de ondergrond bakt. Sublimatie kan op veel materialen (aluminium, metaal, keramiek, FRP, textiel en hardboard) op voorwaarde dat de oppervlakte van het materiaal voorzien is van een polyester coating. Textiel moet voor minimaal 65% uit polyester bestaan. EN BREF NUMÉRIQUE. De nos jours, les logos et les images peuvent également être imprimés numériquement. Ce processus ouvre de nouvelles possibilités aux product media, comme la « mass-customisation » (personnalisation de masse), l’impression à la demande ainsi que la production en faible quantité. FRAIS DE DÉMARRAGE. Le principal avantage de l’impres- sion numérique est son faible coût de démarrage, en par- ticulier en « full colour », par rapport à la sérigraphie. La configuration de l’impression sérigraphique exige également une main-d’œuvre importante, tandis que la mise en œuvre d’une impression numérique est beaucoup plus rapide (pro- gramme adapté, chargement du fichier, un éventuel agran- dissement ou une réduction, choix de l’emplacement sur le vêtement et impression). Malgré tout, pour une production plus élevée, la sérigraphie est moins onéreuse. CMYK. Un inconvénient de l’impression numérique, à l’en- contre de la sérigraphie, est qu’il n’est pas possible d’utiliser les couleurs pantone (PMS). Cependant, les quatre couleurs numériques (CMYK : Cyane, Magenta, Yellow, Key) sont uti- lisées pour s’approcher au mieux des couleurs pantone. Voor en tegen De voordelen van digitaal printen: • lage opstartkosten • interessant voor kleine aantallen • kan snel geleverd worden • biedt de mogelijkheid voor mass-customisation • is de basis voor ‘print on demand’ • is op waterbasis en past in een duurzaamheidspolitiek De nadelen van digitaal printen: • duurder bij grote aantallen • kan alleen op een witte ondergrond (een gekleurd T-shirt moet dan eerst een witte laag krijgen) • moet een vlak materiaal zijn
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5