PromZ.be 03-2020

38 LOYALTY LOYALTY WERKEN SPAARSYSTEMEN VOOR MERKEN? Retailers houdenenkelekerenper jaar spaaracties voor potten, pannen, handdoeken enzovoortomklantenaanzichtebinden. Spaaractiesvanmerkenzijnernietof nauwelijks. Tochzijner voordelenaan. E en supermarkt vandaag de dag. Aan de kassa ontvang je als klant van tijd tot tijd zegeltjes (al dan niet virtueel) voor produc- ten als handdoeken, potten en pannen die je met grote korting kunt kopen. De retailer zorgt ervoor dat je op die manier terugkomt, want zo’n badlaken is toch wel interessant. En met zo’n actie trekt de keten wellicht ook nog nieuwe klanten aan - al is het soms maar tijdelijk... Maar hoe zit het met de merken? Hoe zorgen die ervoor dat je als consument bij het volgende winkelbezoek wéér hun producten koopt? Promotionele aanbiedingen zijn er genoeg. Overal zie je ze als klant: 2+1, tweede product met 50% korting, vier flesjes gratis in een bak bier.... En de volgende week zijn er wéér aanbiedingen, maar dan van andere merken. De vraag die dan opkomt, is hoe fabrikanten de merktrouw van hun consumenten kunnen versterken. Cijfers wijzen immers uit dat wereld- wijd de merktrouw onder druk staat. Ontrouw is als het ware het nieuwe normaal, zo blijkt uit een internationale studie van markton- derzoeksbureau ACNielsen. Wereldwijd beschouwt slechts 8% van de consumenten zich als zeer trouw als het gaat om hun favoriete merken.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5